Pressa har på kort tid etablerat sig som ett alternativ för de som vill pressa kostnaderna rejält för sina inköp av IT-produkter och samtidigt minska den tid det tar att få in offerter från flera leverantörer. Genom Pressas plattform går det enkelt att begära in offerter från cirka 50 IT-leverantörer. Tjänsten är gratis att använda för alla företag och organisationer.

Personerna bakom Pressa kommer både från kund- och leverantörssidan där de tydligt såg behovet av den typen lösning man nu erbjuder.

– Vi förstår både hur kunder och leverantörer tänker. Därför har intresset för vår lösning blivit så stor på kort tid. Jag gjorde själv ganska betydande inköp av IT-produkter, men det var tidskrävande att riktigt skanna av marknaden. De gånger vi ändå försökte så var det svårt att komma i kontakt med rätt leverantörer, säger Andreas Jakubowicz, en av grundarna av Pressa, som tidigare drev ett vårdbemanningsbolag med cirka 200 Mkr i omsättning.

På företagsmarknaden finns inte de smidiga möjligheter till jämförelse som finns för konsumenter via till exempel jämförelsesajter.

– Ofta slutade det med att vi gick ned och köpte produkterna i butik, och då till statiska konsumentpriser. Med Pressa får kunden en istället en individuell prissättning, vilket i stort sett alltid innebär ett lägre pris, och de gör dessutom en rejäl tidsbesparing. Ambitionen är att kunden även ska få svar på sin offertförfrågan inom någon timme, men oftast går det fortare än så.

ANNONS
ANNONS

Pressa löser utmaningen med att få leverantörernas intresse, även för köpare som kommer från mindre – och medelstora företag. Säljaren får offertförfrågningarna skickade till sig på ett lättöverskådligt sätt. Därmed får Pressas leverantörer tillgång till ett stort antal heta leads till en låg kostnad, jämfört med att ha säljare som ringer runt eller besöker företag.

– Genom att förmedla kundernas offertförfrågningar på ett smidigt sätt blir det intressant för leverantören även med mindre förfrågningar eftersom man inte behöver lägga dyrbar tid i onödan, något som ger en låg så kallad transaktionskostnad, säger Andreas Jakubowicz.

Pressas leverantörer är noggrant kvalitetsgranskade. I dag är de cirka 50 till antalet, men växer kontinuerligt. Inte minst i takt med att säljarna av IT-produkter upptäcker fördelarna med Pressas tjänst.

– Kunden väljer i slutändan vilken leverantör de köper ifrån. Besparingarna skiljer sig åt i storlek beroende på vad det är för typ av produkter som efterfrågas. Men nyligen hade vi en skola som sparade cirka 90 000 kronor när man skulle köpa 15 projektorer jämfört med den e-handel de brukade handla ifrån. I det fallet motsvarade det en besparing på ca 30%. Då blir man extra glad, eftersom det också bidrar till stor samhällsnytta.

Klicka här för att läsa mer om Pressa.se.