När man talar om italienska supersportbilar så är det med största sannolikhet Ferrari som först dyker upp i tankarna och det är ju egentligen inte underligt med tanke på att nya modeller dyker upp i en strid ström. De har liksom blivit sinnebilden för italiensk sportbilstillverkning. Men det finns andra som också gjort avtryck på oss älskare av italiensk design och prestanda men som inte längre förgyller våra sidor med nyheter.

De Tomaso Automobili som grundades för exakt 50 år sedan, är ett av dessa märken som i början av 60-talet tillverkade tävlingsbilar och även drev ett eget formel 1-team. 1964 lanserade företaget den första bilen med mittmotor som fick sitt namn efter racerbanan norr om Rom, Vallelunga. Den var utrustad med en 1,6 liters fyrcylindrig motor på endast 104 hk och blev ingen större succé. Endast 53 bilar byggdes under två år.

Bli delägare i en De Tomaso Pantera GT5s – klicka här!


Men grundaren Alejandro
de Tomaso tänkte inte ge upp. 1967 startade han en företagsgrupp där den numera klassiska karosstillverkaren Ghia ingick (senare även Moto Guzzi och Maserati) och lanserade en ny modell som döptes till Mangusta som Ghias toppdesigner Giorgetti Giugiaro ritade. Den var utrustad med en mittmonterad V8 och blev betydligt populärare med 401 tillverkade bilar fram till 1971. Modellen var också föregångaren till den modell som skulle bli De Tomasos ”signaturmodell”, Panteran.

Som så ofta på den tiden så drogs italienska bilar med tekniska problem. Tillförlitligheten lämnade en hel del att önska så Alejandro de Pantera vände sig då till Ford som med GT40 hade fyra raka Le Mans vinster under 60-talet men inte längre någon supersportbil att placera sina motorer i. Tillsammans initierade dessa två företag Panteraprojektet 1970 och samma år presenterades den första Tom Tjaarda ritade Panteran. (Tom Tjaarda ritade även den numera klassiska Fiat 124 Spider)

Det handlade om en linjeskön supersportbil med drag från Mangusta men med en brutal kraft från den mittmonterade 5,7 liters V8:an med fyrportsförgasare och 5-växlad manuell låda från ZF som levererade 266 hk i L-modellen. Med fyra Weber racingförgasare producerade tävlingsversionen GR4 hela 560 hk men den variant som satte De Tomaso Pantera på supersportbilskartan var GTS.

Baserad på samma 5,7 liters motor men med mer moderata 300-335 hk och en häftig V-vinge, stora skärmbreddare och ”feta” magnesiumhjul från Campagnolo så var De Tomaso Pantera GTS det häftigaste som fanns att tillgå vid denna tid. Motorerna från Ford gjorde bilen både driftsäker och billig att underhålla vilket också förklarar att man ofta ser De Tomaso som gått betydligt fler mil än andra italienska supersportbilar.

Totalt tillverkades 7.260 De Tomaso Pantera fram till 1994. De kom i olika varianter men hela tiden med V8:or och de sista fyra åren med bränsleinsprutning istället för fyrportsförgasare. Designen var tidlöst vacker och lockar fortfarande fram speciella känslor bland oss älskare av design och prestanda. En som älskar modellen är den amerikanske programledaren och bilsamlaren Jay Leno som anser att De Tomaso Pantera är en av de mest undervärderade bilarna som finns.

ANNONS
ANNONS

För inte så länge sedan kunde kan köpa en Pantera för runt 100.000 kr men idag är det näst intill omöjligt att hitta en bra bil under miljonen. Den har blivit en av de bästa investeringarna för de som älskar bilar och förstår att vårda dem. Idag är kostar en De Tomaso Pantera GT5s nästan dubbelt så mycket som t.ex. en Ferrari Testarossa som var betydligt dyrare när den var ny!

Under tiden som värdet på De Tomaso Pantera växer så det knakar, spirar ogräset upp genom golvet i den nedlagda fabriken i Modena där rader av dammiga icke färdigställda bilar och prototyper utgör ett monument över forna tiders glans då miljö var något vi levde i och inte oroade oss för. Men i händerna på bilälskande investerare så kommer De Tomaso Pantera att för alltid vara ett viktigt kapitel i bilhistorien.

Vill du investera i en samling klassiska sportbilar? Så här gör du

Bli delägare i Sportbilsfonden, Sveriges i särklass roligaste investering. En investering i klassiska sportbilar har över tid överträffat alla börser och samtidigt varit lika stabil som Svensk skog. Som delägare väljer du själv hur mycket du vill investera. Vanligast är ett investeringsbelopp mellan 50 000 – 500 000 kr.

Oavsett investeringsbelopp blir du delägare i hela samlingen och som delägare får du löpande uppdateringar och exklusiva inbjudningar via våra medlemsutskick. Som aktieägare i Sportbilsfonden blir du automatiskt medlem i vår delägarklubb där du kommer att bli inbjuden till våra olika typer av delägarevent, de flesta exklusiva för delägarna. Bland Sportbilsfondens delägare finns såväl företag som privatpersoner.

Bli delägare genom att klicka här.

För mer information, klicka här.