Det är Financial Times som avslöjar att det amerikanska läkemedelsbolaget Novum Pharma precis har höjt priset för bolagets anti-acnekräm ’Aloquin’ till absurda 10.000 dollar tuben. Tidningens David Crow har kommit över dokument som visar att man alltså mer än dubblerat priset över en natt och sedan maj i år, då Novum köpte upp bolaget bakom krämen, har man höjt priset för det receptbelagda läkemedlet med 3.900 procent.

ANNONS

Läkemedelsbolagens aggressiva prisstrategier har varit en het potatis i USA de senaste året och har upprört både allmänhet och politiker. Men Novum Pharma är långt i från ensamt om sätta fantasisummor på prislappen för olika läkemedel.

Dagens PS har tidigare skrivit om den utskällda vd:n Martin Shkreli som chockhöjde priset på en medicin för aids-patienter från 13.50 dollar till 750 dollar per tablett.

LÄS ÄVEN: Livsviktig medicin tokhöjd 5.000 procent – över en natt [Dagens PS] >

Och nyligen hamnade även bolaget Mylan i blåsväder för att ha sysslat med så kallad ”price gouging” för allergimedicinen EpiPen, skriver FT.

Men vem betalar nära 100.000 kronor för en tub ansiktskräm, kanske du undrar? Faktum är att konsumenten bara står för en liten del, ibland ingenting, av kostnaden, skriver tidningen. I stället är det försäkringsbolagen som får punga ut de astronomiska summorna.

ANNONS
ANNONS

LÄS VIDARE: Novum faces spot of bother over $10,000 acne cream [Financial Times] >