Dagens PS

Färdigheten som gör dig framgångsrik på jobbet

Det finns en färdighet som ger framgångsrika människor en fördel på arbetsplatsen
Det finns en färdighet som ger framgångsrika människor en fördel på arbetsplatsen. (Foto: Pixabay)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 24 juli 2023Publicerad: 24 juli 2023

Det finns en färdighet som ger framgångsrika människor en konkurrensfördel på arbetsplatsen, en prestationspsykolog berättar vilken färdighet det är.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Såväl miljardärer som vd:ar säger att för att bygga en framgångsrik karriär är det viktigt att vara produktiv, organiserad och snål dygnet runt, det skriver CNBC.

Finns en annan färdighet

Det kan mycket väl vara sant, men det finns en annan färdighet som ger framgångsrika människor en fördel, det säger Sarah Sarkis, psykolog och Exos chef för prestationspsykologi.

Exos är ett bolag som sysslar med prestations-coachning och där lär Sarah Sarkis och hennes team med dietister, sjukgymnaster och andra hälsoexperter Chefer, NFL-spelare och Fortune 100-bolag, hur man trivs i miljöer med högt tryck.

ANNONS

Senaste nytt

Handlar om kommunikation

Sarth Sarkis har upptäckt att det som skiljer högpresterande personer från alla andra är att de utmärker sig när det gäller att kommunicera.

Hon menar att aktivt lyssnande är en viktig och underskattad del av det. Förmågan att vara en bra lyssnare är det som ger framgångsrika människor en fördel.

“Få människor vet hur man är fullt närvarande i en konversation och svarar eftertänksamt på vad en annan person säger”, säger Sarah Sarkis till CNBC.

ANNONS

Lyssnar utan att höra

Många faller i fällan att lyssna utan att faktiskt höra den andra personens perspektiv.

“Du går in i konversationen förberedd på var du vill att den ska sluta, eller distraherad … oavsett om det är att rulla med ögonen, stånka och pusta, avbryta någon eller bli distraherad av din telefon. Men ibland är just den här stilen att lyssna på anledningen till att dina samtal, dina förhandlingar och dina konflikter går snett”, förklarar hon för CNBC.

Hon presenterar tre strategier för att bli en bättre lyssnare på jobbet.

Ta reda på hur du lyssnar

För det första behöver du notera hur du lyssnar, du kan exempelvis fråga tre vänner eller kollegor som du litar på, hur du brukar bete dig i konversationer.

Fråga dem hur du får dem att må när du är som bäst, avslappnad och införstådd, och när du är som sämst, distraherad, upprörd eller stressad.

Bra lyssnare har en positiv inverkan på hur människor känner sig när de har pratat med dem och Sarah Sarkis menar att de reaktionerna kan hjälpa dig förstå hur du lyssnar.

ANNONS

Lyssna reflekterande

Träna på att lyssna reflekterande, sammanfatta vad du hör och fråga om du förstått det de sade korrekt, om inte, be dem förtydliga.

När du lyssnar reflekterande visar du att du är empatisk och bryr dig om vad dem du pratar med tycker.

Ställ öppna frågor

Om du tappar koncentrationen eller inte förstår vad någon menar, ställ öppna frågor, det hjälper dig att bygga förtroende och visar att du är öppen för feedback.

Det kräver övning och tålamod att bli en bättre lyssnare, men Sarah Sarkis menar att när du lyckas är det som att ha en superkraft.

“Det finns så mycket mer du kan åstadkomma när människorna du arbetar med känner sig sedda, hörda och stöttade”, säger Sarah Sarkis till CNBC.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

ANNONS

Läs mer: Oväntade egenskapen som gör dig framgångsrik Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS