Är det framtiden att kombinera el och vätgas? Det tror i alla fall Hyundai när de presenterar konceptbilen N Vision 74.
N Vision 74: Konceptbilen som blir verklighet
![Man tror att bilen kan slå rekord på Nürburgring, det återstår att se om konceptbilen N Vision 74 klarar det. (Foto: Hyundai)](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F05%2F8mUDoCYx-2.png&w=1200&q=75)
![Åsa Wallenrud](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F05%2FAsa-169x300.jpeg&w=1200&q=75)
Mest läst i kategorin
Konceptbilen Hyundai N Vision 74 kan bli verklighet, det säger Hyundai själva och Elbilen.
Det är dock inget Hyundai själva säger, utan källan ska komma från en underleverantör till Hyundai. De hävdar även att de har fått information om att produktionen kommer att dra igång först i slutet av juni 2026.
Den här konceptbilen bygger på en äldre konceptbil som heter Pony Coupé från 1974.
![Konceptbilen N Vision 74 från Hyundai kan se dagsljuset i juni 2026. (Foto: Hyundai)](https://dagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/uploads/2024/05/Yfoh4ED9-1-1024x512.png)
Måsvingedörrar för fyra miljoner kronor
Ryktesspridningen hävdar att den eventuella produktionsbilen blir en exklusiv och begränsad upplaga med en prislapp på runt fyra miljoner kronor.
Utöver det viskas det om designförändringar, som att de klassiska dörrarna ersätts med coola måsvingedörrar.
![Det är någonting med bilen som får mig att tänka på den superheta plastcykeln från 80-talet. De här fälgarna är i alla fall skitfula men kan funka som koncept. (Foto: Hyundai)](https://dagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/uploads/2024/05/JeUIjtWo-3-1024x512.png)
Senaste nytt
El och vätgas i kombination
Men det som är mest spektakulärt med denna bil är att det är en kombinerad elbil och vätgasbil. Hyundai satsar stort på framtidens teknik med N Vision 74, som vid lanseringen stolt kallades ett rullande testlaboratorium.
Denna unika hybrid utmanar gränserna för vad som är möjligt. Den förenar det bästa av två världar genom att kombinera den smidiga kraften hos en batteridriven elbil med den innovativa tekniken hos en vätgasdriven bränslecellsbil.
Förutom att ladda batteriet via kabel kan den även tanka vätgas. I bränslecellen möts vätgas och syre i en livlig reaktion som frigör elektroner – själva essensen av elektricitet. Denna nyvunna energi strömmar in i batteriet och ger samtidigt elmotorn en rejäl skjuts framåt. Dessutom är den enda restprodukten helt ofarligt vatten.
Med andra ord: en helt avgasfri lösning.
![Rätt stilig i fronten är den, lite muskelbilskänsla om man, som här, tar bort allt annat ur sitt synfält. (Foto: Hyundai)](https://dagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/uploads/2024/05/n7vfindA-4-1024x512.png)
Läs även: Hyundais patent ska bana väg för nästa generations elbilar. Dagens PS
![Åsa Wallenrud](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F05%2FAsa-169x300.jpeg&w=1200&q=75)
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
![Åsa Wallenrud](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F05%2FAsa-169x300.jpeg&w=1200&q=75)
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.