Tio miljoner kronor har samlats in från tungviktare inom bland annat näringslivet. Målet är att få så många som möjligt att kavla upp ärmarna och vaccinera sig. 

ANNONS

Samtidigt som Sverige har flyttat fram sin vaccinprognos så ska en ny kampanj skynda på processen med att få alla vaccinerade.

”Vi gör lite som Greta Thunberg, lyfter fram det forskare och experter säger om vaccin och covid-19. Lyfter deras budskap”, säger Helena Westin, ordförande för Sveriges kommunikationsförbund och en av initiativtagarna bakom kampanjen #kavlaupp, till Di.

Tungviktare inom näringslivet som Mellby Gårds Johan Andersson, Kinneviks Cristina Stenbeck, Jeanette och Harald Mix på Altor och Spotifys Daniel Ek är exempel på personer som har öppnat sina egna plånböcker för att stödja kampanjen.

”Jag har varit extremt positivt överraskad av viljan att hjälpa till från näringslivet. Det har varit sådan otrolig respons”, säger reklamveteranen Björn Rietz, som är den andra initiativtagaren till kampanjen.

Stor kampanj

Sammanlagt är 50 mer eller mindre kända profiler med och ska sprida budskapet att människor bör vaccinera sig. Kampanjen ska gå på sju språk i 25 svenska städer och synas i bland annat tidningar och på digitala skärmar.

ANNONS
ANNONS

Kampanjen ”Dags att kavla upp ärmarna för varandra” ska få oss att tänka på våra medmänniskor, enligt Björn Rietz.

”Det är inte bara att kavla upp ärmen för sin egen skull, utan för varandra. Det är en viktig bisats.”

Start på söndag

Kampanjen med profiler som har upprullade ärmar på svartvita bilder startar på söndag.

Initiativtagarna hoppas att andra kommer ta efter och publicera svartvita bilder på sina sociala medier.

Björn Rietz ser det som en utmaning.

ANNONS
ANNONS

”Jag kavlar upp för Helena, vem kavlar du upp för?”

Läs mer: Johan Carlson: I sommar kan epidemin ebba ut