Här är 7 steg på vägen:

ANNONS

1. Vad vill du uppnå?

Vad vill du ha ut av din träning? Vad har du för mål? Vill du komma i elitform eller räcker det med att klara av ett vanligt gympapass utan att du känner dig döende efteråt? För at sporra dig själv och göra dig mer motiverad att verkligen ta tag i det här med att ge sig tid att träna tänk efter: Vad skulle det innebära för dig och din:

Självkänsla och självförtroende

Dina relationer på jobbet och privat

Din vikt

Din energi och ditt ork

Och din hälsa i stort … om du tränade regelbundet?

När du vet det är det lättare att sätta upp mål och delmål.

ANNONS
ANNONS

2. Ge dig en klapp på axeln

Istället för att banna dig själv för alla träningspass du inte hann eller orkade med beröm dig själv för allt du faktiskt gjort istället så blir det roligare. Fira små framsteg, ge dig själv en klapp på axeln och säg ”bra jobbat”. Belöna dig gärna dig själ någon gång med ett   nytt fräscht träningsplagg, en härlig aromamassage eller en välgörande spavistelse när du känner att du är värd något extra.  

3. Använd din självkännedom och hitta din egen form

Varje människa är unik och vi gillar alla olika träningsformer. Välj gärna något som känns lätt och inspirerande. En form som ger energi och glädje snarare än något som känns tungt och påtvingat. Mer glädje och mindre måsten och borden alltså.

Vilken typ av träning passar dig och din personlighet ?

Vill du träna ensam eller i grupp?

Vill du träna på bestämda tider i veckan eller vill du hellre träna när du själv vill?

Vill du träna ute eller inne?

Vill du variera din träning med olika sorter eller vill du hålla fast vid en form som fungerar för dig?

ANNONS
ANNONS

4. Se ditt nya jag för ditt inre

Att lära sig visualisera kan ge din motivation en extra puff. Se dig själv som redan där, frisk, sund och vältränad. Se hur mycket energi och hälsa du utstrålar när du väl kommit i form, se dig själv flyga fram med lätta steg i joggingspåret, hör kommentarerna från andra ”vad fräsch och vältränad du ser ut”. Känn hur det känns i din kropp att vara mer rörlig och stark. Peppa dig själv med positiva affirmationer (bekräftelser):

Jag är full av energi

Jag springer milen på XX minuter

Jag njuter av att röra mig

Jag gillar min sunda livsstil

Jag är frisk och glad

Jag har bestämt mig för att lyckas

Min kropp blir starkare och starkare varje dag

ANNONS
ANNONS

Det är lätt för mig att nå mina mål

5. Sök mer kunskap

Som med allt annat finns det en massa kunskap. Kunskap ökar dina möjligheter att lära mer om dig själv och dina förutsättningar att nå hälsa och välmående. Köp böcker och tidningar om träning (och kost för att maximera dina resultat). Anlita en personlig tränare eller en motivationscoach och eller gå på kurser och föreläsningar om träning och kost. Kunskapen gör att du lär dig träna mer effektivt och anpassat efter dina förutsättningar.

6. Fortsätt trots platåer

Motivationen går upp och ner och det är en del av utmaningen. Ofta är det lätt i början. Du får snabba resultat och du känner dig lite ”hög”. Sen händer det att du kommer till platåer av olika slag ex att ge sig hän ”mentala sopor” som ”det händer ingenting”, ”det är ingen idé att fortsätta” ”Jag har ingen disciplin”. ”Det märks ju ändå ingenting att jag tränar på gym tre gånger i veckan”, ”det är nog ingenting för mig ändå för jag lyckas aldrig”.   Byt ut dina negativa tankar mot positiva och fortsätt fast det känns tungt ibland så kommer du komma till perioder med mer lust och flow igen.

7. Peppa varandra

Stärk dig själv genom att umgås mycket med människor i din omgivning som stöttar och inspirerar dig att hålla fast vid dina träningsmål i högst. Inspirera, peppa och hjälp varandra. Kanske finns det någon på ditt jobb som vill hänga med dig till gymmet?