Dagens PS

Svensk klädhandel fortsätter tappa mark

Klädhandeln ökar men fortsatt tufft
Den svenska klädhandeln steg 26,8 procent i mars, men det är fortsatt tufft enligt branschorganisationen Svensk Handel. (Foto: TT)
Finwire
Finwire
Uppdaterad: 10 dec. 2019Publicerad: 10 dec. 2019

Den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, sjönk med 3,2 procent i november jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen minskade under månaden med 0,5 procent.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det framgår av Stilindex från Svensk Handel Stil.

“Det verkar som om det är Black Friday-fenomenet med Black Weekend och Black Week som gått sämre i år för aktörerna som främst har fysiska butiker. Samtidigt ska man dock notera att söndagen i Black Weekend inföll i december i år”, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

“Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november. För skor gäller det omvända då näthandeln förbättrade siffrorna något.”

“Hur decemberförsäljningen kommer att arta sig är naturligtvis svårt att sia om men en fördel är att julafton ligger på en tisdag i år, vilket gör att måndagen blir en klämdag med stor försäljning i den fysiska handeln”, säger Mikael Sandström avslutningsvis.

Butiker och e-handelNovember 2019Ackumulerat 2019
Kläder-3,2%-1,7%
Skor-0,5%-3,6%

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS