Antalet anmälda fall om biljettfusk som går till domstol har ökat drastiskt de senaste åren – och en ny granskring visar att SL går vinnande ur striden i de allra flesta fall.

Det skriver Dagens Nyheter. Under fjolåret var det nästan 300 fall som gick till domstol – och tingsrätten gav SL rätt i 98 procent av fallen. Under de fyra första månaderna 2019 har hittills 86 fall gått till domstol.

I de flesta fall ger biljettfusk en bot på 1.560 kronor. Resenären kan sedan överklaga boten med SL:s kundtjänst, om speciella omständigheter var rådande. Dock säger SL att varje resenär bär ett eget ansvar för att ha en giltig biljett.

ANNONS
ANNONS

När Dagens Nyheter frågar SL om motivationen bakom den hårda linjen mot biljettfusk så svarar man via mejl:

”Anledningen till att detta görs är en princip fastställd av Trafiknämndens politiker i Region Stockholm. Denna princip innebär att alla som reser med SL ska betala för sin resa och SL har i uppdrag att säkerställa att så sker. Vi vet att biljettkontrollerna har en avskräckande effekt – hade vi inte haft några biljettkontroller hade fusket ökat och därmed intäktsbortfallet varit större.”