Bilbranschen har överlag drabbats hårt av coronakrisen, men en sektor verkar ha en ständigt köpsugen kundbas. Nämligen vissa tillverkare av lyxbilar. ”En Ferrari-kund i Sverige har redan i snitt fem bilar”, säger fordonsforskaren Mikael Wickergren om den kapitalstarka kundgruppen.

annons
annons

Just Ferrari väntas göra en mångmiljardvinst i år, skriver SvD. Morgan Stanley-analytikern Adam Jonas säger i ett uttalande:

”Denna extraordinära nivå av stabilitet i en ekonomisk kris innebär en plats längst upp på prispallen”

SvD har talat med fordonsforskaren Mikael Wickelgren, som menar att en Ferrari-kund sticker ut från den typiske bilägaren

Det är bara att titta på vilka de vanliga kunderna är. En Ferrari-kund i Sverige till exempel har redan i snitt fem bilar”, säger han till tidningen.

Mönstret att Ferrariägare gärna håller sig till märket har utarbetats bland annat genom att vissa ovanliga modeller endast säljs till personer som tidigare ägt en Ferrari. 

Andra lyxbilsmärken har det svårare

Till SvD säger Wickelgren att det italienska högprestandamärket har en förmåga att stadigt i konjunkturer, tillsammans med andra lyxaktörer som Bugatti, Rolls Royce och Koenigsegg.

Tidningen har även talat med Rickard Fritz, som är styrelseledamot i Ferrari Club Sweden. Efter flera års strävanden har han till slut köpt en röd Ferrari.

”Ferrari är sportbilarnas sportbil. Varumärket är så starkt. Du kan åka till nästan vilket land som helst och visa dem emblemet med den stegrande hästen och alla vet vad den står för. Även på platser där de förmodligen aldrig har sett en Ferrari i verkligheten”, säger han. 

Rätt samlarbil kan ge bättre avkastning än börsen

Som PS skrivit om tidigare så finns det även en grupp som ser dessa lyxbilar som samlarobjekt där man helst vill ha en bil som är tillverkad i mycket begränsad serie. Och när bilarna till slut blir sk klassiker efter fler årtionden år så väntar en ordentlig uppgång i priset. I flera fall har prisuppgången på samlarbilarna slagit börsen i avkastning.

ANNONS
ANNONS

SvD noterar att flera ursprungligen brittiska lyxbilsmarknaden har haft det tuffare under coronavåren. McLaren gjorde en förlust under det första kvartalet, Rolls Royce såg sin försäljning minska kraftigt och Bentley och Aston Martin kommer att säga upp personal för att få ordning på finanserna.

Trots att vissa lyxbilsaktörer har det motigt tror inte forskaren Christian Stadler, som är specialiserad på fordonsindustrin och verkar vid Warwick Business School i England, att branschen är hotad.

”Mitt intryck är snarast att många rika människor har tjänat ännu mer pengar under rallyt på aktiemarknaden den senaste tiden”, säger han till SvD.