Reklambyrån Womax levererade bilder till ”Funky Business” första upplaga på 10.000 exemplar som gavs ut 1999.

ANNONS

Men enligt Womax ägare Ylva Blumenberg hade varken Bookhouse eller författarna Kjell A Nordström och Jonas Ridderstråle tillstånd att använda bilderna i bokens senare upplagor – som sålde stort över hela världen.

”Jag har räknat det till 32 olika ISBN-nummer, men de har vägrat uppge hur många exemplar det rör sig om och kallat det för affärshemlighet”, säger Ylva Blumenberg till Veckans Affärers nätupplaga.

Kjell A Nordström avfärdar stämningen.

ANNONS
ANNONS

”Samma mönster finns i musikbranschen där folk hävdar att de skrivit en låt och så har de en gammal inspelning som bevis, man stämmer Michael Jackson och hoppas få en miljon. Personen i fråga såg att boken blev en enorm framgång och översattes till massa språk – över 35 språk – och man tänkte att man kunde chansa lite och säga ’what about me’”, säger Kjell A Nordström till Veckans Affärers nätupplaga.