Dagens PS

VW lanserar självkörande ID. Buzz AD – snart på Europas vägar

Volkswagen ID. Buzz AD (Foto: Moia.io)
Volkswagen ID. Buzz AD (Foto: Moia.io)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 19 juni 2025Publicerad: 19 juni 2025

Volkswagen rullar ut självkörande ID. Buzz AD – en eldriven robottaxi som nu testas i Hamburg och väntas lanseras i hela Europa.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bakom projektet står VW:s mobilitetsbolag MOIA, som planerar att lansera tekniken brett – först i Hamburg, därefter i övriga Europa och USA.

Självkörning på nivå 4 – ett steg före konkurrenterna

ID. Buzz AD är ett fordon i nivå 4 på den femgradiga skalan för självkörning. Det betyder att bilen kan köra helt självständigt inom vissa geografiskt avgränsade områden. Till skillnad från tidigare testversioner är detta den färdiga produktionsbilen, som redan nu används i MOIAs robottaxitjänst i Hamburg. Än så länge sitter en säkerhetsförare bakom ratten, men målet är att fordonen ska rulla helt förarlösa från 2026.

Volkswagen ligger därmed före flera av sina konkurrenter – bland annat Tesla, vars självkörande Cybercab väntas först 2027.

Volkswagen ID. Buzz AD (Foto: Moia.io)
Volkswagen ID. Buzz AD (Foto: Moia.io)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

27 sensorer i ett skräddarsytt skal

Självkörande ID. Buzz AD bygger på den förlängda versionen av elbussen, men är anpassad för autonom körning redan från fabrik. Det innebär att tekniken är sömlöst integrerad i karossen – till skillnad från många konkurrenter som monterar på utrustning i efterhand.

Totalt finns 27 sensorer: 13 kameror, 9 lidar-enheter och 5 radarer. Dessa samlar in information i realtid och skapar en 360-graders vy runt fordonet. Systemet är utvecklat av israeliska Mobileye, och hela mjukvaruplattformen bygger på artificiell intelligens som klarar komplexa trafiksituationer och nödsituationer. Bilen är också godkänd enligt kraven för nivå 4-autonomi i både EU och USA.

Volkswagen ID. Buzz AD (Foto: Moia.io)
Volkswagen ID. Buzz AD (Foto: Moia.io)
ANNONS

Förberedd för delad mobilitet

Insidan i ID. Buzz AD är specialanpassad för samåkning. Fyra passagerare kan resa samtidigt och det finns både bagagehylla fram och lastutrymme bak. Ett förarsäte finns kvar i kabinen för nödsituationer, men används inte vid normal drift.

Fordonet är en del av ett större ekosystem – ett så kallat ”turnkey-paket” – som MOIA erbjuder till företag och kommuner som vill starta egen robottaxitjänst. Paketet innehåller både fordon, bokningssystem, driftverktyg och support för hela verksamheten. Allt är tänkt att kunna skalas upp snabbt och enkelt.

Volkswagen ID. Buzz AD (Foto: Moia.io)
Volkswagen ID. Buzz AD (Foto: Moia.io)

Hamburg först – Skandinavien kan stå näst på tur

Volkswagen har redan rullat ut 35 självkörande ID. Buzz AD i Hamburg, där de testas i skarp drift inom MOIAs befintliga taxiverksamhet. Staden har dessutom beställt 10 000 exemplar, vilket visar hur stort förtroendet är för den nya tekniken.

Planen är att utöka tjänsten till andra europeiska storstäder och till USA, där bland annat Los Angeles pekats ut som startpunkt. Även Skandinavien nämns som en prioriterad marknad. Faktum är att vintertester med ID. Buzz AD redan genomförts i Oslo.

Volkswagen ID. Buzz AD (Foto: Moia.io)
Volkswagen ID. Buzz AD (Foto: Moia.io)

Ny affärsmodell i sikte

ANNONS

Volkswagen och MOIA ser robottaxi som en framtida affärsmodell. Förutom att möta utmaningar som förarbrist och gles service på landsbygden hoppas man kunna erbjuda prisvärda och flexibla transporter för fler. Genom att erbjuda en komplett lösning kan även mindre aktörer snabbt komma igång med autonoma tjänster.

Med ID. Buzz AD positionerar sig Volkswagen som en seriös spelare på en marknad där konkurrensen växer snabbt. Om allt går enligt planerna kan vi snart se dessa självkörande elbussar även på svenska vägar – helt utan förare.

Valutaomvandling: Priser på fordonen är ännu inte officiella, men enligt uppgifter kan en enhet kosta omkring 1,5 miljoner kronor beroende på konfiguration.

Volkswagen:s jätteplan för elbilen försenad

Efter förseningar är Volkswagen:s nya elbilsplattform, SSP, på väg. Nu har man nått ett avgörande steg som banar väg för framtidens elbilar. Volkswagen

Missa inte:

Ekonomen: Fondavgifterna kan förstöra ditt sparande till pensionen. News 55

Ekonomen: Tajmingen “så perfekt det kan bli”. E55

Experterna splittrade om Riksbanken – rätt beslut vid fel tidpunkt? Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS