Tiden rinner ut för en av Volkswagens mest kända modeller, Touareg, efter över 20 år på vägarna.
Volkswagens drastiska beslut: Legendarisk suv och elbil skrotas


Mest läst i kategorin
Beslutet att sluta tillverka denna populära suv betyder slutet för Volkswagens satsning på att göra riktigt exklusiva bilar, och istället kommer en ny, billigare bil att ta dess plats.

Oväntat besked om populär bilmodell
Volkswagen har bestämt sig för att sluta tillverka sin premium-suv Touareg. Bilen har varit en av företagets mest exklusiva modeller i över 20 år. Enligt källor till tidningen Autocar kommer tillverkningen att upphöra under 2026. Det betyder att Touareg inte kommer att få någon direkt ersättare. Istället kommer den nyare modellen Tayron att ta över rollen som Volkswagens största suv.

Touareg lanserades 2002 och utvecklades tillsammans med den första Porsche Cayenne. Bilarna delade samma grundplatta. Touareg var viktig för den tidigare vd:n Ferdinand Piëchs plan att göra Volkswagen till ett mer exklusivt märke.
Samma tanke låg bakom sedanmodellen Phaeton.
Att Volkswagen nu slutar med Touareg visar att företaget ändrar sina prioriteringar. De vill nu fokusera på billigare bilar som tilltalar en bredare publik, som till exempel Tayron.

Tayron kan dra upp till 2 500 kilo i sin 2.0 TSI 4Motion-version och har en smartare och mer flexibel inredning. Den säljs redan på flera marknader runt om i världen och finns med både fem och sju sittplatser.
Två decennier av premium avslutas

Att Touareg slutar tillverkas markerar slutet på 23 år av Volkswagens försök att lyckas i premiumsegmentet med just den här modellen. Men det är inte den enda bilen som företaget väljer att lägga ner. Även den eldrivna suv-coupén ID 5 planeras att försvinna från sortimentet under 2027.

ID 5, som lanserades 2021 som ett sportigare syskon till ID 4, var främst tänkt för Kina men blev aldrig någon stor succé där. Även i Europa har den hamnat i skuggan av den mer praktiska ID 4. Enligt källor är nedläggningen av ID 5 en del av en större plan där Volkswagen vill ha ett enklare utbud och fokusera på de modeller som säljer mest.
Samtidigt har det inom Volkswagens ledning pratats om en ny, mindre eldriven familjebuss som skulle kunna ersätta modellen Touran. Men en källa nära Volkswagens nuvarande vd, Thomas Schäfer, säger att en sådan modell inte är en prioritet just nu.

“Vi tittade på det, men marknaden vill ha crossovers och suvar,” säger källan och fortsätter: “Det är den vägen vi bestämde oss för att gå till slut.”
Däremot sägs det att systerföretaget Skoda funderar på en liknande modell i sitt framtida utbud. En anledning till att Volkswagen inte går vidare med familjebussen är att utvecklingsavdelningen i Tyskland har fullt upp med andra, viktigare, projekt – framför allt den eldrivna versionen av Golf.

“Rollswagen” – folkvagnen som kostade mer än en Lamborghini
Föreställ dig en bil som trots sitt ödmjuka ursprung, plötsligt överträffar de mest exklusiva sportbilarna, som Lamborghini, i pris. Det handlar om en
Missa inte:
Priset på elbilar skrämmer presidenten. Dagens PS
Jaguars vd avgår och Trump rasar efter annonskaos. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]