Dagens PS

Varning: Var tredje bilförare riskerar böter

Har du kolla på alla regler för däck? Nu är det dags för byte så se till att göra rätt. (Foto: Vianor)
Har du kolla på alla regler för däck? Nu är det dags för byte så se till att göra rätt. (Foto: Vianor)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 30 sep. 2025Publicerad: 01 okt. 2025

Många bilägare har dålig koll på de lagar som omgärdar bytet till vinterdäck, vilket kan leda till både böter och ökad olycksrisk

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När vintern närmar sig och det är dags att byta till vinterdäck visar en ny undersökning att många svenska bilförare kör med farligt låg kunskap om de lagkrav som styr säkerheten på vägarna.

Nästan var tredje bilist tror felaktigt att mönsterdjupet för vinterdäck kan vara lika lågt som kravet för sommardäck, en riskabel missuppfattning som kan leda till både böter på tusentals kronor och ökade olycksrisker.

ANNONS

Samtidigt är korrekt underhåll och förvaring avgörande för att däcken ska hålla längre och behålla sin prestanda, något som många kan förbättra.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Stor okunskap om mönsterdjupet kan bli dyrt

Lagen i Sverige föreskriver ett minimikrav på 3 millimeter mönsterdjup för vinterdäck. Men en undersökning från Vianor, bland över 3 500 svenska bilförare, visar att 31 procent av de tillfrågade felaktigt anser att 1,6 millimeter är tillräckligt.

Denna siffra är i själva verket minimikravet för sommardäck.

Att köra med för litet mönsterdjup är inte bara olagligt; det försämrar avsevärt däckets förmåga att leda bort slask och snö, vilket gör bilen svårare att manövrera och leder till längre bromssträckor.

Även om 3 millimeter är lagens minimum, rekommenderar Tomas Jansson, produktchef på Vianor, ett mönsterdjup på minst 4 millimeter vid vinterväglag, eftersom däckens grepp försämras markant innan de når den lagliga minimigränsen.

ANNONS
Tomas Jansson, produktchef på Vianor. (Foto: Vianor)
Tomas Jansson, produktchef på Vianor. (Foto: Vianor)

Denna rekommendation stöds av Goodyear, som menar att vinterdäck förlorar sin effektivitet under 4 millimeter mönsterdjup.

Vinterdäck är obligatoriska mellan den 1 december och den 31 mars om det råder vinterväglag i landet. Vinterväglag definieras som när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen.

Regeringen bereder för närvarande nya regler som förväntas förlänga säsongen med krav på vinterdäck till perioden 10 november–10 april.

Den som blir stoppad med sommardäck vid vinterväglag riskerar höjda böter på 2 000 svenska kronor, enligt Riksåklagarens nya föreskrift.

Dubbdäck får användas från den 1 oktober till den 15 april, eller vid vinterväglag.

Köp inte detta däck: Livsfarligt i vinterväglag

Det kan se ut som en bra affär att välja ett billigt däck, men årets stora däcktest avslöjar det skrämmande priset för att spara. Årets stora

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Tryggare än någonsin att köpa begagnad elbil

26 aug. 2025

Experternas råd för längre däckliv

För att garantera säkerheten och livslängden på däcken är regelbunden kontroll och korrekt förvaring avgörande.

ANNONS

Experter rekommenderar att kontrollera mönsterdjupet och däcktrycket minst en gång i månaden, skriver Jansson på Vianor. Den maximala rekommenderade livslängden för ett däck är tio år från tillverkningsdatumet, och det bör inte köras på i mer än sex år totalt.

När sommardäcken tas av i början av oktober och ställs undan för säsongen är det viktigt att förvara dem rätt. Felaktig förvaring kan göra att gummit torkar, spricker eller förlorar sina viktiga egenskaper, vilket äventyrar säkerheten, skriver Goodyear.

Det här är bästa däcket i vinter

Däcktestet avslöjar en överraskande vinnare, ett val som kan spara dig pengar. Läs om varför de nya reglerna förändrar allt. I det årliga

Goodyears bästa råd för en hållbar däckförvaring inkluderar:

  • Tvätt: Däcken ska tvättas noggrant med varmt såpavatten och torka helt.
  • Lufttätt: Placera däcken i lufttäta påsar där så mycket luft som möjligt pressas ut, eller förvara dem i ett mörkt utrymme.
  • Skydd: Förvaringen ska alltid ske inomhus, skyddad från solljus, fukt och kraftiga temperatursvängningar.
  • Golv: Undvik att placera däcken direkt på betonggolv på grund av risk för fuktansamling.

Vid montering av vinterdäcken är däckrotation viktigt för att säkerställa att slitaget fördelas jämnt, påpekar Goodyear.

Detta bör göras enligt fordonstillverkarens riktlinjer, alternativt vid varje säsongsskifte. Bra vinterdäck är en viktig investering, men korrekt underhåll är nyckeln till att maximera deras fördelar, skriver Ben Glesener, Senior Director Technology Consumer EMEA på Goodyear.

Experten: Tre vanligaste misstagen i trafiken

Ny statistik avslöjar en skrämmande ökning av olyckor i trafiken under de soliga månaderna. Men det finns knep för att skydda dig. Trots sol och behagligt

Missa inte:

ANNONS

Binda eller inte binda? Privatekonom guidar efter räntesänkningen. News 55

Chock i fjällen: Byt däck eller fyrdubbla din bromssträcka. E55

Trump: “Hon är en fara för USA:s nationella säkerhet”. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
Laddhybrid-kampanj hos Volkswagen
Volkswagen logo

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.  


Se alla kampanjmodeller här!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS