Dagens PS

Hans elbil havererade – fick nota på 1,2 miljoner

Hyundai ix35
Elbilen i fråga var vätgasbilen Hyundai ix35. (Foto: Joel Sandberg)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 14 aug. 2023Publicerad: 14 aug. 2023

En av marknadens tidigaste vätgasbilar stavas Hyundai ix35 och var begränsad till 1 000 enheter. Nu har en av de tidigaste köparna fått ett haveri som lett till en astronomisk nota.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är tysken Till Westberg från Bad Homburg i Hessen som köpte sin ix35 vid årsskiftet 2015/2016.

Bara för att tanka behövde Westberg åka 114 kilometer enkel väg, men trots det har han varit nöjd med ägarupplevelsen. 

Till skillnad från batteri-elbilar drivs vätgasbilar av en bränslecell.

Det rapporterar tyska Auto Bild.

Ix35 var en pionjär

Hyundai ix35 tillverkades mellan 2013 och 2018 och hade ett skyhögt inköpspris, till följd av att bilen tillverkades i ett så begränsat antal. 

I Sverige började den på 787 500 kronor, vilket gjorde den till Iångt från en storsäljare.

Med det sagt har vätgasbilar många fördelar så som låg vikt, god räckvidd, och snabb tankning.

ANNONS

Idag är koreanerna bland de enda som fortsatt satsar på vätgas – och inte bara batterier, vilket även BMW och Toyota gör.

BMW iX5 ix35
Att tanka en vätgasbil går minst lika fort som att tanka en fossilbil – man slipper således jobbig laddning. (Foto: BMW)
ANNONS

Senaste nytt

Ekvationen går inte ihop

Sedan 2016 har Westberg kört 8 400 mil i sin ix35, men en dag när han hoppade in i sin vätgasbil möttes han av ett felmeddelande och bilen gick inte att starta.

Hyundaien forslades bort till en verkstad där det konstaterades att hela bränslecellen behövde bytas ut. Kostnaden för kalaset? 103 764,17 euro, motsvarande 1 231 800,82 kronor.

Enligt den tyska vätgasfantasten borde det koreanska märket ta tillbaka bilen då den inte är byggd för serietillverkning, trots att garantin sedan länge löpt ut.

Hyundai kommenterar

Anledningen till det höga priset är att mängden komponenter tillgängliga för så tidiga vätgasbilar är oerhört begränsad, vilket trissar upp priserna rejält.

ANNONS

Hyundai medger för tyska Auto Bild att reparationen av bilen inte är ”ekonomiskt försvarbar” och att märket jobbar på ”ett tillmötesgående alternativ” för att på bästa sätt tillgodose Till Westbergs önskemål.

Hyundai
Hyundai är en av få aktörer som fortsatt satsar på vätgas. På bilen ser ni modellen Nexo. (Foto: Gustaf Gripenlöf)

Läs även: BMW iX5 provkörd – är vätgas framtiden?

Läs även: 250 mil på en tank med vätgasbil

Läs även: Vätgas? Skulle inte tro det, säger Volkswagen

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS