En stor uppgörelse pågår just nu mellan Stockholms stad och Länsstyrelsen kring den omtalade miljözonen i innerstaden.
Stockholms miljözon i blåsväder: Nu överklagar staden beslutet


Mest läst i kategorin
Efter att Länsstyrelsen nyligen sa nej till stadens planer, har Stockholm nu valt att ta striden vidare till Transportstyrelsen, skriver Trafikkontoret Stockholms stad.
Staden står fast vid att deras utredning håller måttet och att området behöver miljözonen, samtidigt som de efterlyser tydligare besked för hur liknande zoner ska hanteras i framtiden.
Stockholms omstridda miljözon skapar ovisshet: Nu går staden vidare
Stockholms stad kämpar vidare för att få igenom sin planerade miljözon klass 3 i innerstaden. Efter att Länsstyrelsen den 27 maj 2025 stoppade stadens beslut om zonen, har Stockholm nu överklagat till Transportstyrelsen.
Detta är nästa steg i en viktig diskussion som handlar om renare luft, hur utredningar ska göras och hur andra kommuner ska få vägledning i framtiden.
Länsstyrelsen motiverade sitt nej med att stadens utredning inför miljözonen inte var tillräckligt noggrann. Men Stockholm håller inte med. Staden menar att deras utredning uppfyller alla krav som kan ställas på en sådan här zon.
De pekar på att området är extra känsligt för miljön och att fördelarna med en miljözon är större än de nackdelar den kan föra med sig.

Kampen om tydliga regler och nya riktlinjer
En viktig del av Stockholms överklagande är kritiken mot Länsstyrelsens beslut, som staden tycker är otydligt. De menar att beslutet inte ger tillräckligt med vägledning, varken för Stockholm eller för andra kommuner som vill införa miljözon klass 3 i Sverige.
Eftersom detta är första gången ett sådant beslut fattas i Sverige, saknas det tidigare exempel att följa. Därför är det extra viktigt, enligt staden, att Länsstyrelserna tillsammans med Transportstyrelsen nu kommer med klara besked om hur reglerna för miljözoner ska tolkas.
Länsstyrelsens tidigare granskning, som ledde till stoppet, pekade på flera brister. En huvudpunkt var att det inte fanns en tillräcklig analys som visade att det berörda området var mer miljöpåverkat än närliggande områden.

Hon kan bli parkeringsbranschens mardröm
En svensk uppfinnare tröttnade på parkeringskaoset. Nu lanserar hon en ny app som siktar på att utmana de stora aktörerna. En irriterande parkeringsbot
Dessutom ansåg Länsstyrelsen att det saknades en ordentlig utredning av hur zonen skulle påverka företag och fastighetsägare, särskilt när det gäller deras transporter.
Shiva Norvad, tillförordnad chefsjurist på Länsstyrelsen Stockholm, har förklarat att felet låg i att kommunen inte hade gjort en tillräcklig utredning, skriver Dagens PS. Hon betonade dock att beslutet inte handlade om miljözonen i sig var bra eller dålig, utan bara att underlaget var för dåligt.
Bättre luft – ett viktigt mål
Trots Länsstyrelsens beslut och den pågående processen, håller Stockholms stad fast vid att miljözonen är viktig. Även om luften i Stockholms innerstad har blivit mycket bättre de senaste 30 åren, visar forskning att luftföroreningar är farligare för vår hälsa än man tidigare trott, även i små mängder.
Stockholms stad har i sitt Miljöprogram 2030 satt som mål att luften ska vara så ren att människor, djur, växter och kulturvärden inte tar skada. Eftersom luften i det aktuella området fortfarande inte är så ren som nationella miljömål kräver, anser staden att miljözon klass 3 fortfarande behövs och att arbetet med renare luft måste fortsätta.

Efter kritiken: Här faller Stockholms omstridda miljözon
Stockholms plan för miljözon klass 3 stoppas av Länsstyrelsen. Beslutet skapar ovisshet och kräver ny utredning från staden. Stockholms stads ambitioner
Kameror på plats och kostnader
Samtidigt som den juridiska processen pågår, har Stockholms stad redan börjat förbereda för miljözonen. Ett tioårigt avtal med företaget Edeva har lett till att kameror installerats på sex platser i staden, varav tre finns i den tilltänkta miljözonen i city, skriver Dagens PS.
Dessa kameror är inte tänkta att ge böter, utan att samla in statistik och kartlägga hur trafiken rör sig. De registrerar nummerplåtar och teknisk information om fordonen, vilket hjälper till att se hur trafiken ser ut och vilka grupper som påverkas mest av miljözonsreglerna.
Kameraprojektet har kostat Stockholms stad ungefär 1,1 miljoner svenska kronor i investeringar. Den årliga kostnaden för drift och analys av data beräknas till 620 000 svenska kronor, varav de första två åren betalas av ett EU-projekt.
Fastighetsägare som Hufvudstaden, som äger parkeringshuset Parkaden i den planerade zonen, har oroat sig för att det ska bli svårt att fylla platserna, trots att hälften av dem idag har laddboxar.
Miljözon klass 3 är den strängaste typen av miljözon och tillåter bara elbilar, bränslecellsfordon och gasfordon (som måste uppfylla utsläppskraven för Euro 6) för både lätta och tunga fordon. För tunga fordon är även laddhybrider tillåtna om de uppfyller Euro 6-kraven.

Miljözonerna blir till övervakningszoner – kameror registrerar allt
Stockholm city övervakas nu av kameror som registrerar alla fordon. Syftet är att kartlägga trafiken i de nya miljözonerna. Stockholm stad tar till ett
Missa inte:
Varannan ny bil leasas – elbilar står för den största ökningen. Dagens PS
Volvo i ny olycka: Bromsar slutade fungera efter uppdatering. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.