Det skriver SvD:s Jonas Fröberg i en kommentar sedan en självkörande Volvo från Uber kört ihjäl en 49-årig kvinna. Dagens PS berättade på morgonen om dödsolyckan, en händelse som enligt Svenska Dagbladets skribent ”ställer hela idén om självkörande bilar på sin spets”.

Det här är andra gången en självkörande bil är inblandad i en dödsolycka, den första var sommaren 2016. Då var det en Tesla, konstaterar Fröberg.

Men nu var det alltså en Volvo XC90 som körde på kvinnan i Tempe i delstaten Arizona. Kvinnan avled kort efteråt av sina skador.

”Volvon ingick i Ubers stall av självkörande bilar. Olyckan är djupt tragisk och vi får vänta med tvärsäkra utlåtanden om exakt hur den gick till tills vi säkert vet vad som hänt”, skriver Fröberg, som anser att händelsen lämnar en rad frågor efter sig.

ANNONS
ANNONS

”Den största är: Vem bär ansvaret? Den självkörande tekniken i bilarna är både Volvos och Ubers och myndigheter har gett tillstånd”, konstaterar han.

Han efterlyser också en kommentar från Volvo Cars vd Håkan Samuelsson om dödsolyckan i Arizona, dessutom undrar han om det går att lita på det självkörande systemet för bilar.

”För Volvo Cars är dödsolyckan en katastrof. Bolagets hjärta och kärna är säkerhet”, menar SvD-skribenten med hänvisning till Volvos paroll om att ingen ska dö eller skadas allvarligt i en ny Volvo.

Den tragiska händelsen i Arizona får ”drömmen om den självkörande bilen att förflytta sig långt bort”, anser han.