Spana in listorna över sämsta respektive bästa bilen vid besiktning – oväntat bilmärke skräller med få underkända fordon.
Sämsta bilen i besiktningen – är din med?


Mest läst i kategorin
Endast 3,3 procent av Polestars bilar får nedslag i besiktningen.
Det gör att Polestar rankas i topp över de fem bilmärken som klarar kontrollen bäst. Och Polestar utmärker sig även som dubbelt så bra som Volvo, som har betydligt fler underkända fordon.
Det skriver Börskollen med hänvisning till Automotorsport och statistik från Transportstyrelsen och Ynnor förklarar Polestars framgång med att fordonsflottan är ung och går igenom en stark kvalitetskontroll.
Amerikanska elbilsjätten Tesla överraskar också. Fast då omvänt negativt.
Tesla är det bilmärke som klarar besiktningen sämst följt av Dacia och Renault.
19 procent, nästan var femte Tesla, får underkänt vid besiktningen. Av Dacias bilar är det 15 procent som inte klarar eldprovet.
Åter till Tesla. Siffrorna avslöjar att Model X är den Tesla som fastnar mest i besiktningen med över 24 procent underkända bilar.
5-i-topp vid besiktningen:
- Polestar (3,30 procent underkända bilar)
- Lynk&Co (4 procent)
- Porsche (4,70 procent)
- Mini (5 procent)
- Honda 5,10 procent)
5 sämsta bilarna vid besiktning:
- Tesla (19 procent underkända bilar)
- Dacia (18,20 procent)
- Renault (15 procent)
- Citroën (14,30 procent)
- Jeep (13,30 procent)
“Under 2024 kontrollbesiktade Bilprovningen drygt 1,2 miljoner fordon. Mer än vart tredje (35,6 procent) fick anmärkningar och närmare vart femte (23,7 procent) bedömdes ha så allvarliga brister att efterkontroll krävdes för att säkerställa att felen avhjälpts. Den enskilt största orsaken till ombesiktning är anmärkningar mot komponenter i bromssystemet”, skriver Bilprovningen på sin hemsida.
Läs även: De har Sveriges sämsta bilar Dagens PS
Läs vidare: Lista: Så bra presterar ditt fordon i besiktningen Dagens PS
ANNONS

Din butik för elbilsladdning
Vi gör det enkelt för kunder över hela Sverige att köpa elbilsladdare med installation, helt digitalt.

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.