Dagens PS

De vackraste bilarna till salu just nu - redaktionens val

Aston Martin Lagonda från 1975.
Den 10:e april går en exklusiv bilauktion av stapeln genom Bonhams. I förhandsvisningen finns en rad fantastiska bilar uppställda. Aston Martin Lagonda Series från 1975 är en av de utvalda bilarna. (Foto: Bonhams)
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist
Uppdaterad: 05 mars 2022Publicerad: 05 mars 2022

När dagarna blir ljusare och våren närmar sig passar det utmärkt att drömma om vackra klassiska bilar att stryka fram i längs med soliga landsvägar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Om man vill ha inspiration så har redaktionen sammanställt en lista över några av de vackraste bilarna till salu just nu.

Den 10:e april går en exklusiv bilauktion av stapeln genom Bonhams. I förhandsvisningen finns en rad fantastiska bilar uppställda och nu kan du ta del av redaktionens favoriter.

Nedan hittas bilder på väl utvalda klassiker som alltså går att förvärva om man är på jakt efter en exklusiv bil med klass

Facel Vega Facel II Coupe från 1963

Facel Vega från 1963.

Den klarröda lacken på den här Facel Vegan från 1963 signalerar en tidlös och sportig elegans. (Foto: Bonhams)

Facel II från den franska tillverkaren Facel Vega byggdes mellan 1962 och 1964 och var företagets sista försök att tillverka en lyxig GT-bil.

Med manuell växling kan bilen pressa fram över 250 km//h trots att det inte är någon lättviktsbil, den eleganta klassikern väger nämligen 1 800 kilo.

Facel II anses vara en av de vackraste bilarna som någonsin byggts och modellen är en av de mest eftersökta av alla GT-bilar från 1960-talet.

ANNONS

Ringo Starr hade en  renoverad Facel Vega II som såldes på Bonhams auktion i London 2013 för över 4 miljoner kronor.

Facel Vega-märket.

Facel Vega-märker fullkomlig skriker elegant klassiker. (Foto: Bonhams)

Facel Vega, interiör.

Facel IIs interiör är minst sagt lyxig, mycket stiligare än såhär blir det verkligen inte. (Foto: Bonhams)

Aston Martin Lagonda Series från 1975  

Aston Martin Lagonda från 1975.

Aston Martins Lagonda producerades i en rad olika serier, den här bilen tillhör den första serien. (Foto: Bonhams)

Aston Martins Lagonda togs fram när bolaget upplevde finansiella trångmål under mitten av 70-talet och den slog igenom och vann stor popularitet vilket kom att hjälpa Aston Martins ekonomi.

Den första serien av Lagonda byggdes bara i sju exemplar medan de senare serierna nådde betydligt högre siffror, totalt producerades 645 Lagondabilar.

ANNONS

Av dessa sju Lagonda serie 1 så finns alltså en med på Bonhams auktion i april. En bil med unika och vackra linjer som garanterat sticker ut i mängden.

PS har tidigare skrivit om Lagondas senare utgåvor och hur dessa skapade hysteri bland rika, för den som vill fördjupa sig i den ikoniska Aston Martin-modellen.

Lagonda, front.

Aston Martin Lagonda Serie 1 har en minst sagt dramatisk front. (Foto: Bonhams)

Lagonda, interiör.

En klassisk och vacker interiör väntar föraren av den här kraftfulla klassikern. (Foto: Bonhams)

Maserati Mistral från 1967

Maserati, front.

Den här italienska klassikern byggdes alltså bara i drygt 120 exemplar. Den här öppna versionen, kallad Spyder, är alltså mycket ovanlig. (Foto: Bonhams)

Italienska Maserati byggde Mistral och Mistral Spyder mellan 1963 och 1970. Av de 950 som byggdes så var det bara 120 Spyders som byggdes, vilket alltså är den öppna versionen som vi ser på bilden.

ANNONS

Den finns både konstruerad i aluminium och stål, men ingen vet riktigt hur många av varje som har byggts.

Mistralen är designad av Pietro Frua och döpt efter en sval vind i södra frankrike och var den första Maseratin av många att döpas efter en vind.

Fruas designbyrå ritade även den minst sagt ikoniska svenska GT-bilen Volvo P1800, men då var det den svenska praktikanten Pelle Pettersson som stod för designen, något ni kan läsa mer om i en äldre artikel i Dagens PS.

Maserati, interiör.

Interiören skvallrar om bilens fantastiska prestanda och att den delar historia med Maseratis framgångsrika racingbilar från 1950-talet. (Foto: Bonhams)

Maserati, motor.

Mistralen är alltså utrustad med teknik som användes för F1-vinst 1957 medan senare Maseratibilar är utrustade med V8:or. (Foto: Bonhams)

Aston Martin DB6 MK2 Sports Saloon från 1971

Aston Martin Sport Series.

En stark kontrast till den tidigare Aston Martin-bilen på listan, både i färg och form. Gemensamt är den sportiga förstklassiga känslan. (Foto: Bonhams)

ANNONS

Aston Martins GT-bil DB6 producerades i 1788 exemplar mellan 1965 och 1971 och var en utveckling av DB5:an som bland annat lyfte bilens aerodynamik till nya nivåer.

Trots att det ansågs vara en modern design så vann den inte mycket fortroende hos de mer konservativa Aston Martin-fansen, även om prestandan ansågs mycket god.

Bilen i fråga är en DB6 Mark II, en utveckling på DB6:an som producerades från och med 1969. Den tog vara på mycket av den utveckling som Aston Martin gjort med sin modell DBS och delar många drag med den.

Bland annat så ägde Prince Charles en Aston Martin DB6 som han fick i 21:års-present av sin mor.

Aston Martin Sport Series

Prince Charles av Wales ägde en Aston Martin DB6 som han fick av sin mor. (Foto: Bonhams)

Aston Martin Sport Series front.

Aston Martin DB6 skulle verkligen sticka ut i dagens trafik, men sina ovanliga men vackra former. (Foto: Bonhams)

Aston Martin Sport Series interiös.

Aston Martin DB6 har förstås en exceptionell interiör med mycket läder och genomtänkta materialval. Ett slå sig ner här är som att göra en tidsresa. (Foto: Bonhams)

 

ANNONS

Om du vill se fler klassiska pärlor så kan du besöka Bonhams auktion för de vackraste bilarna till salu just nu och bläddra vidare bland ett stort antal skönheter.

Till auktionen: Bonhams hemsida där du hittar de vackraste bilarna till salu just nu

Läs även: Toyota-Shelby från 1967 såld på auktion för över 30 miljoner

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS