När dagarna blir ljusare och våren närmar sig passar det utmärkt att drömma om vackra klassiska bilar att stryka fram i längs med soliga landsvägar.
De vackraste bilarna till salu just nu - redaktionens val
Mest läst i kategorin
Om man vill ha inspiration så har redaktionen sammanställt en lista över några av de vackraste bilarna till salu just nu.
Den 10:e april går en exklusiv bilauktion av stapeln genom Bonhams. I förhandsvisningen finns en rad fantastiska bilar uppställda och nu kan du ta del av redaktionens favoriter.
Nedan hittas bilder på väl utvalda klassiker som alltså går att förvärva om man är på jakt efter en exklusiv bil med klass
Facel Vega Facel II Coupe från 1963
Facel II från den franska tillverkaren Facel Vega byggdes mellan 1962 och 1964 och var företagets sista försök att tillverka en lyxig GT-bil.
Med manuell växling kan bilen pressa fram över 250 km//h trots att det inte är någon lättviktsbil, den eleganta klassikern väger nämligen 1 800 kilo.
Facel II anses vara en av de vackraste bilarna som någonsin byggts och modellen är en av de mest eftersökta av alla GT-bilar från 1960-talet.
Ringo Starr hade en renoverad Facel Vega II som såldes på Bonhams auktion i London 2013 för över 4 miljoner kronor.
Aston Martin Lagonda Series från 1975
Aston Martins Lagonda togs fram när bolaget upplevde finansiella trångmål under mitten av 70-talet och den slog igenom och vann stor popularitet vilket kom att hjälpa Aston Martins ekonomi.
Den första serien av Lagonda byggdes bara i sju exemplar medan de senare serierna nådde betydligt högre siffror, totalt producerades 645 Lagondabilar.
Av dessa sju Lagonda serie 1 så finns alltså en med på Bonhams auktion i april. En bil med unika och vackra linjer som garanterat sticker ut i mängden.
PS har tidigare skrivit om Lagondas senare utgåvor och hur dessa skapade hysteri bland rika, för den som vill fördjupa sig i den ikoniska Aston Martin-modellen.
Maserati Mistral från 1967
Italienska Maserati byggde Mistral och Mistral Spyder mellan 1963 och 1970. Av de 950 som byggdes så var det bara 120 Spyders som byggdes, vilket alltså är den öppna versionen som vi ser på bilden.
Den finns både konstruerad i aluminium och stål, men ingen vet riktigt hur många av varje som har byggts.
Mistralen är designad av Pietro Frua och döpt efter en sval vind i södra frankrike och var den första Maseratin av många att döpas efter en vind.
Fruas designbyrå ritade även den minst sagt ikoniska svenska GT-bilen Volvo P1800, men då var det den svenska praktikanten Pelle Pettersson som stod för designen, något ni kan läsa mer om i en äldre artikel i Dagens PS.
Aston Martin DB6 MK2 Sports Saloon från 1971
Aston Martins GT-bil DB6 producerades i 1788 exemplar mellan 1965 och 1971 och var en utveckling av DB5:an som bland annat lyfte bilens aerodynamik till nya nivåer.
Trots att det ansågs vara en modern design så vann den inte mycket fortroende hos de mer konservativa Aston Martin-fansen, även om prestandan ansågs mycket god.
Bilen i fråga är en DB6 Mark II, en utveckling på DB6:an som producerades från och med 1969. Den tog vara på mycket av den utveckling som Aston Martin gjort med sin modell DBS och delar många drag med den.
Bland annat så ägde Prince Charles en Aston Martin DB6 som han fick i 21:års-present av sin mor.
Om du vill se fler klassiska pärlor så kan du besöka Bonhams auktion för de vackraste bilarna till salu just nu och bläddra vidare bland ett stort antal skönheter.
Till auktionen: Bonhams hemsida där du hittar de vackraste bilarna till salu just nu
Läs även: Toyota-Shelby från 1967 såld på auktion för över 30 miljoner
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.