Den brittiska biobränsleindustrin står inför en allvarlig kris efter att regeringen nekat att rädda landets största bioetanolfabrik, Vivergo, i Lincolnshire.
Förlorar 26 miljoner i månaden – inget stöd från regeringen


Mest läst i kategorin
Beslutet sätter 160 jobb på spel, skriver Sky News.
Den brittiska regeringens beslut får konsekvenser
Associated British Foods, som äger Vivergo, beskriver regeringens beslut som “djupt beklagligt”. En talesperson för företaget menar att regeringen ”har valt att inte stödja en viktig nationell tillgång”.
Vidare kritiseras beslutet för att ha “kastat bort miljarder i potentiell tillväxt” i regionen och för att ha ignorerat en “överlägsen kapacitet” inom rena bränslen.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Innan det slutgiltiga beslutet fattades hade fabriken redan varnat för hotet om nedläggning. Företaget hade hoppats att förhandlingarna med regeringen skulle leda till en lösning, men på fredagsmorgonen informerades de om att det inte skulle bli någon räddningsaktion.
En talesperson för regeringen motiverade beslutet med att “direkt finansiering inte skulle ge värde för den brittiska skattebetalaren eller lösa bioetanolindustrins långsiktiga problem”.
Fabriken, som omvandlar vete till bioetanol för att minska koldioxidutsläppen i bensin, har varit en viktig del av landets biobränsleproduktion.
Nedläggningen markerar ett stort bakslag för den brittiska regeringens klimatambitioner.

Senaste nytt
Två orsaker bakom förlusterna
Vivergo har anklagat ett nyligen ingått handelsavtal med USA som den primära orsaken till fabrikens olönsamhet. Avtalet tog bort en tidigare tull på 19 procent på importerad etanol, vilket enligt företagets ledning gjorde det omöjligt att konkurrera.
Dessa tullar togs bort som en del av en bredare överenskommelse, som även inkluderade minskade importtullar på brittiska bilar och flygplansdelar.
Handelsavtalet var dock inte det enda problemet. Även höga energipriser har bidragit till fabrikens ekonomiska svårigheter. Vivergo har förlorat cirka 26 miljoner kronor varje månad, redan innan det nya handelsavtalet trädde i kraft.
Brittiska energipriser tillhör de högsta i den utvecklade världen, vilket utgör en stor utmaning för energikrävande industrier. Regeringen har inte visat någon vilja att subventionera företag i nöd.

Tyska bilindustrin krisar – kollar in försvarsindustrin
Flera stora tyska företag, inklusive biltillverkare, ser sig om efter nya affärsmöjligheter inom försvarsindustrin. Nu riktas strålkastarljuset mot en
Fackets reaktioner och den större bilden
Fackförbund som Unite och GMB Union har fördömt regeringens beslut. Sharon Graham, generalsekreterare för Unite, kallar beslutet “kortsynt” och menar att det “totalt ignorerar de fördelar som en inhemsk bioetanolsektor skulle kunna ge för jobb och energisäkerhet”.
Hon tillägger att regeringens “fullständiga brist på en plan för att stödja olje- och gasarbetare under branschens omställning är uppenbar”.
Charlotte Brumpton-Childs från GMB Union beskriver nedläggningen som en “livlina som rycks bort från arbetande människor”.
Hon betonar att de som drabbas inte bara är siffror i ett kalkylblad, utan individer vars liv “sätts på paus och samhällen som potentiellt blir förkrossade”.
Regeringens avslag är inte bara en ekonomisk fråga, utan också en politisk. Det visar på de svåra avvägningarna mellan att skydda inhemska industrier och att navigera i globala handelsförhållanden.
Samtidigt ställer det frågan om hur Storbritannien ska uppnå sina klimatmål, om man inte ens kan stötta landets största producent av förnybara bränslen.

EU:s nya förslag kan rädda bilindustrin
EU har en utmaning när det gäller efterfrågan på fordon med nollutsläpp, där andelen batteridrivna bilar bara utgjorde 15 procent av registreringarna
Missa inte:
När AI blir farlig: Äldre man avled efter att ha följt en falsk profil. News 55
Du kan ha slösat pengar på renoveringar som inte höjer värdet. E55
Analys: Kampen om den autonoma miljardmarknaden. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]