Allt fler röster höjs nu för att de gigantiska skärmarna som dominerar moderna bilars instrumentpaneler kan vara på väg ut.
Därför kan skärmarna i bilen snart försvinna


Mest läst i kategorin
Enligt Hyundais designchef Luc Donckerwolke kan vi inom bara ett par generationer se en tydlig återgång till mer analoga lösningar och mindre skärmar. Samtidigt visar nya säkerhetstester och en växande insikt om distraktionens faror att den skärmbonanza vi sett de senaste åren kanske har nått sin kulmen, rapporterar TV2 Norge och Dagens PS.
Återkomst av knappar spås
Trenden med enorma skärmar som styr nästan alla bilens funktioner har visserligen sparat pengar i produktionen och underlättat utrullningen av ny mjukvara. Men det har också visat sig vara en potentiell säkerhetsrisk då uppmärksamheten lätt dras från vägen.
Redan nu ser vi en försiktig återkomst av fysiska knappar för de mest grundläggande funktionerna. Från och med 2026 kommer även Euro NCAP att premiera bilar med just fysiska reglage i sina säkerhetstester.

Nytt eller nött? Här är svenskarnas val
Ekonomisk vändning kan utlösa en våg av bilbyten bland svenskar – suget efter el och begagnat ökar hos svenskarna. Trots fortsatt ekonomisk oro i
Senaste nytt
Smartmobilen – framtidens nav?
Donckerwolke menar att balansen mellan digitalt och analogt i dagens bilar har rubbats, vilket gör det onödigt komplicerat för föraren. Han tror starkt på en framtid där kombinationen av fysiska knappar och den smarttelefon vi alla bär med oss blir allt vanligare, särskilt i de mer prisvärda segmenten.
“Smartmobilen är idealisk eftersom du bara behöver förhålla dig till ett system”, säger han till The Drive. För de dyrare bilmodellerna räknar han dock med att större skärmar kommer att leva kvar, troligen i kombination med avancerad röststyrning.

Oro för digitala hot växer
Donckerwolke pekar även på en annan viktig aspekt – de ökande digitala hoten och en större medvetenhet kring personlig integritet. Bilsystemen kräver ständiga uppdateringar, där andra branscher ligger betydligt före. Risken är att kvaliteten på mjukvaran i bilarna inte håller samma standard.

Svenskar nobbar privatleasing – trots billigare lån
En ny undersökning visar att privatleasing lockar allt färre. I PS Studio förklarar Åsa Wallenrud varför det inte längre är ett självklart val och vad
Enklare bilar efterfrågas
Parallellt med designchefens utspel visar även Dagens PS att det finns en växande efterfrågan på mer avskalade bilar utan onödig utrustning och stora skärmar. Framgången för Dacia i Europa, med sin bästsäljande modell Sandero, understryker att det finns en marknad för prisvärda fordon utan en massa “lull-lull”.
Även i USA väcker den eldrivna lastbilen från Slate, som i sin grundmodell saknar både radio och elektriska fönsterhissar, uppmärksamhet just för sin enkelhet och sitt låga pris på cirka 300 000 kronor.
Apple Carplay 2.0 – en försenad revolution?
Samtidigt som trenden mot mindre skärmar och mer analoga lösningar verkar ta fart, har Apples ambitioner att ta över bilens alla skärmar med sitt Carplay 2.0 stött på patrull. Systemet, som skulle ha lanserats i fjol höst i samarbete med bland annat Porsche, är nu försenat på obestämd tid, rapporterar TV2 Norge.

Kontroversiellt beslut: GM slopar CarPlay i nya bilar
Kan du tänka dig en helt ny bil utan vare sig Apple CarPlay eller Android Auto? För GM:s bilar blir det verklighet. Biljätten General Motors (GM) har
Mercedes har till och med dragit sig ur samarbetet. Apple bekräftar förseningen men ger ingen tydlig orsak. Deras nuvarande Carplay-system, som speglar mobilens innehåll på bilens huvudskärm, används dock redan i över 800 bilmodeller.
BMW går sin egen väg
Även BMW har presenterat en ny strategi för sina kommande elbilar i Neue Klasse-serien. Istället för att fokusera på gigantiska skärmar satsar de på en “lagom stor” central skärm, en head-up display och en smal, avlång display kallad Panoramic Vision längst ner på vindrutan.
Utvecklingschefen Frank Weber menar att alltför stora skärmar kan göra att föraren tappar kontakten med vägen. Istället vill BMW skapa anpassningsbara ytor med widgets och låta ratten vara förarens primära länk till bilen.

Biltillverkarna tog strid mot EU:s regler – och vann
När EU:s lagstiftare ville minska utsläppen från bilar drog en lobbyverksamhet igång. Några månader senare gick biltillverkarna ur kampen som segrare.
Läs också:
Kommunen häller bakterier i avloppet – sparar miljoner. News 55
Råd på börsen: Våga gå emot magkänslan. E55
Sveriges största bolag minskar utsläppen – och ökar vinsterna. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.