Dagens PS

Mini förblir made in Britain

Mini
Du som var rädd för att ikoniska Mini helt skulle lämna England, kan nu pusta ut. Tillverkningen blir kvar på öarna - i alla fall nästan. (Foto: Mini)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 14 sep. 2023Publicerad: 14 sep. 2023

Mini-fan? Då kan du pusta ut. Den ikoniska bilen kommer nämligen fortsatt att tillverkas i fabrikerna i Oxford och Swindon. I alla fall nästan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det brittiska bilmärket Mini hamnade i mars i år i ett känslomässigt trångmål.

Ägaren, tyska BMW, gick då ut med att modellen i framtiden skulle tillverkas i Tyskland. Detta på grund av Storbritanniens utträde ur EU samt att Mini-fabrikerna i Oxford och Swindon behöver rustas upp.

Mini
Tillsammans med den brittiska regeringen satsar nu BMW Group miljardbelopp på anläggningarna i Oxford och Swindon. (Foto: Mini)

U-sväng

Nu har BMW Group dock svängt i frågan.

Tillsammans med brittiska regeringen satsar biltillverkaren nu på de engelska anläggningarna. BMW går in med sju miljarder kronor för att rusta anläggningarna till framtiden.

Detta gör att BMW och den brittiska regeringen, tillsammans har satsat 41 miljarder kronor i anläggningarna sedan år 2000.

ANNONS

Senaste nytt

Bara el från 2030

ANNONS

BMW räknar med att de nyrustade anläggningarna ska kunna producera cirka 200 000 bilar per år. Från och med år 2030 kommer Oxford-fabriken bara bygga Minis el-versioner.

“Vi är stolta över att kunna stödja BMW Groups investering, som kommer att säkra högkvalitativa jobb, stärka våra leveranskedjor och öka Storbritanniens ekonomiska tillväxt”, säger den brittiske statssekreteraren Kemi Badenoch.

Mini
Mini kommer fortsätta tillverkas i England. Och i Tyskland. Och i Kina. Vill du ha en “äkta” engelsk-tillverkad Mini gäller det att läsa på. (Foto: Mini)

Mini på fler ställen

Alla bilar kommer dock inte att få plats i de brittiska fabrikerna. Nya Countryman kommer att byggas i BMW:s fabrik i Leipzig tillsammans med BMW 1- och 2-serien.

Nya Mini Cooper och Aceman kommer till stor del att byggas i BMW:s fabrik i kinesiska Zhangjiagang.

Vill du i framtiden fortsätta åka en klassiker made in Britain, gäller det alltså att välja rätt modell.

Läs mer:

ANNONS

Om att BMW inte bara vill satsa på elbilar (Dagens PS)

Om Rowan “Mr Bean” Atkinsons Mini här

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS