Nissan siktar på comeback med nya Leaf. Är den redo att utmana favoriterna och ta tillbaka tronen som elbilarnas kung?
Kriget om elbilstronen hårdnar – nu vill Nissan Leaf dominera igen


Mest läst i kategorin
Nissan lanserar nu den tredje generationen av sin populära elbil Leaf, med en omvandling från den tidigare halvkombin till en elegant crossover. Modellen lovar att återta sin position som en familjevänlig elbil, med betydande förbättringar i räckvidd, laddningskapacitet och en mer strömlinjeformad design.

Den nya Leaf är biltillverkarens mest aerodynamiska modell hittills, vilket bidrar till dess förlängda räckvidd.
En ny era för Nissan Leaf: från halvkombi till crossover

Den senaste versionen av Leaf bryter med det förflutna och presenterar en fastback-crossover-design, som skiljer sig markant från de tidigare halvkombimodellerna. Den nya designen har skarpa LED-strålkastare, en karossfärgad panel framtill och en aktiv grilljalusi som anpassar sig för att optimera luftflödet.

Från sidan märks influenser från bland annat Tesla Model Y, även om Leaf behåller en egen identitet med mer skulpterade linjer. Hjulstorlekarna varierar mellan 18 och 19 tum.

Trots att den nya Leaf är något mindre än sin föregångare, är den mer aerodynamiskt effektiv. Modellen har en hjulbas på 2 690 millimeter och mäter mellan 4 350 och 4 405 millimeter i längd, beroende på region.

Biltillverkaren uppger att detta är deras mest aerodynamiska produktionsfordon hittills, med ett luftmotståndsvärde på 0,25 i Europa och 0,26 i USA och Japan, skriver Bloomberg.

Interiör och teknik i framkant
Invändigt har de valt en minimalistisk design, i linje med de senaste trenderna. Förardisplayen består av dubbla skärmar på 12,3 tum eller 14,3 tum, beroende på utrustningsnivå och region.

De nya skärmarna kompletteras av en tvåekrad ratt med integrerade kontroller, beröringskänsliga genvägar på instrumentbrädan och knappar istället för en traditionell växelspak.

En annan framträdande funktion är det valfria panoramataket med en e-dimningsfunktion. Denna använder elektrokromisk teknik och en infrarödreflekterande beläggning, vilket eliminerar behovet av ett fysiskt solskydd.

Högspecifika modeller kommer även med ett Bose Personal Plus ljudsystem med extra högtalare monterade i de främre nackstöden.

Nya Leaf har också mer sofistikerade avancerade förarassistanssystem, inklusive en 3D Intelligent Around View Monitor, Invisible Hood View och Front Wide View-funktionalitet. Vissa regioner kommer också att få tillgång till det nya Intelligent Distance Control Assist för stadskörning.

Trots ett mindre fotavtryck jämfört med föregångaren, uppger Nissan att den nya Leaf erbjuder en rymlig kupé designad för en modern familjs behov. Bagageutrymmet har en kapacitet på 437 liter i Europa och 420 liter i USA.

Drivlina och räckvidd
Under skalet delar Leaf sin CMF-EV-plattform med den större Ariya, vilket innebär ett platt golv och en rymligare kupé. Till skillnad från sin större kusin är Leaf dock endast tillgänglig med en enda elmotor som driver framhjulen. Denna motor uppges vara 75 procent tystare och 10 procent mindre än tidigare.

Instegsversionen har ett batteri på 52 kilowattimmar och en effekt på 174 hästkrafter och 345 newtonmeter i vridmoment, vilket är högre än föregångaren. Toppmodellen uppgraderas till ett större batteri på 75 kilowattimmar och en starkare elmotor som genererar 214 hästkrafter och 355 newtonmeter i vridmoment.

Nissan lovar en längre räckvidd på upp till 488 kilometer för det större batterialternativet, med snabbladdningskapacitet som kan ge 250 kilometer räckvidd på bara 14 minuter. Enligt företaget matchar detta den genomsnittliga tid som ägare av bensin- eller dieselbilar spenderar vid bensinstationer, vilket gör upplevelsen av att äga en elbil mindre betungande.

Dessutom kan batteriet, när det är anslutet till en 150 kilowatt likströmsladdare, laddas från 10 till 80 procent på 35 minuter.
Enligt WLTP-körcykeln är räckviddsuppskattningarna 436 kilometer för batteriet på 52 kilowattimmar och upp till 604 kilometer för batteriet på 75 kilowattimmar.

Richard Candler, Nissans vice vd för global produktstrategi, säger att målet var att göra den nya Leaf till en verklig konkurrent för köpare som är vana vid bensindrivna fordon.

Tillgänglighet och produktion
2026 års Nissan Leaf förväntas anlända till amerikanska återförsäljare under hösten, med en gradvis lansering på andra marknader därefter.
I Europa kommer orderböckerna att öppnas under hösten med de första leveranserna förväntade våren 2026. Prisinformation för varje marknad kommer att meddelas närmare lanseringen.

Produktionen kommer att ske vid Nissans Tochigi-fabrik i Japan och Sunderland-anläggningen i Storbritannien.

3000 kilometer utan laddstopp – snart möjligt
Ett nytt batteri från Huawei lovar upp till 3 000 kilometers räckvidd och fem minuters laddning – men det finns ett stort men. Huawei, mest känt för sina
Missa inte:
Pontus Hultén hedras med stor utställning i Paris. News 55
Det kan Sverige lära sig av Nederländernas syn på tjänstepension. E55
AI tar över reklamen – kreatörer pressas ut av algoritmer. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.