Dagens PS

Konceptbilarna som floppade – tre favoriter

Framtidsbilar rymmer både drömmar och visioner.
Konceptbilar är en tempmätare för biltillverkarna hur vi som publik vill att framtidens bildesign ska se ut. Vissa bilar är kopplade till verkligheten – andra är skapade i ett rus av tuggande på konstiga svampar. Här är tre av våra favoriter i den senare genren. (Foto: Petersen Automotive Museum)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 05 apr. 2024Publicerad: 05 apr. 2024

Dagens konceptbilar skvallrar hur kommande bilmodeller kan se ut. Långt ifrån alla konceptbilar har dock haft något med verkligheten att göra.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det måste ha varit underbart att vara designer på det ljuva 1950-talet.

Alla lampor lyste gröna. Kriget var undanstuvat. Framtidstron var enorm. Jetåldern var här. Rymdkapplöpningen var i full gång, och snart skulle väl människan stå på månen.

I bilvärlden fanns det inga linjer som var nog futuristiska. Strömlinjeform gällde på bildesignernas framtidsbord. Gärna bilar med jetmotorer och glasbubblor över de ombordvarande.

Att bilarna som sedan blev verklighet, bara blev en skärva av dessa futuristiska framtidsdrömmar – det får bli en helt annan historia.

Petersen Automotive Museum heter ett av USA:s största publika bilmuseer. Under året har de en specialutställning med framtidsbilar som siktade väl bredvid målet. Här är våra tre favoriter.

1956 American Motors Astra-Gnome

Det var 46 år kvar till år 2000 och spekulationerna var i full gång. Skulle den flygande bilen ha kommit då? Skulle vi äta ett piller istället för filé Mignon till middag? Skulle tidsmaskinen vara verklighet då, så vi kunde få träffa saknade moster Maria igen?

ANNONS
Att leva i en bubbla får en ny innebörd.
Finns det något med Astra-Gnome som attraherar? Mer än knasighetspoängen, där den kammar hem full pott. (Foto: Petersen Automotive Museum)

American Motors lade flygbilstankarna åt sidan, ritade och byggde en konceptbil på chassiet till den gulliga Nash Metropolitan istället.

ANNONS

Senaste nytt

Var detta år 2000?

Designern var bolagets Richard Arbib, som senare förklarade att bilen verkligen var “en vision av hur de trodde att en bil skulle se ut år 2000”.

Den ser nog faktiskt lite arg ut. Kanske lite självbesviken över hur ful den faktiskt blev.
Är det fram eller bak på bilen? Och spelar det egentligen någon roll när allt flippat ut totalt? (Foto: Petersen Automotive Museum)

I dagens ögon ser den mer ut som en misslyckat laboratorieexperiment av att korsa en bil, en båt och ett rymdskepp. Istället för lite av allt, blev det mycket av ingenting.

1969 Chevrolet Astro III

Misstänker att du känner igen modellnamnet Astro i Chevrolet-sammanhang?

ANNONS

De bilar du har sett som burit logotypen har varit ganska så intetsägande små vans, som inte alls burit upp ordets rymdflirt.

Bil, raket eller flygplan? Vem vet.
Nu ska vi se här. Fickparkering? Och matkassarna från ICA – var ska jag ställa dom? Och garaget måste jag visst bygga ut på längden. (Foto: Petersen Automotive Museum)

Chevrolet Astro III bar däremot upp rymdtankarna på alla sätt du kan tänka dig. Här var flirten med NASA:s raketer fullständig.

Man on the moon

Timingen kunde inte heller ha varit bättre då 1969 blev året på människan slutligen kunde stolpa ut ur en raket och ta sina första kliv på månen.

En bakdel att dö för. I flera avseenden.
Jetdrift? Absolut. Men vem vill ligga bakom en jetmotorbil i kön i Tingstadstunneln? (Foto: Petersen Automotive Museum)

Bilen var lattjo på tre hjul. Ett brett framhjul och två hjul bak – självklart tillsammans med en jetmotor från en helikopter.

Det enda bilen saknade för att inte lyfta, var vingarna. Där hade GM satt gränsen, då bilen hade blivit allt för knepig att hantera i Detroits morgontrafik.

ANNONS

1955 Chrysler Ghia Gilda

Detta var kanske den konceptbil som stod stadigast på jorden – i flera bemärkelser.

Uppdragsgivare var Chryslers mäktiga designboss Virgil Exner, som hade gett det italienska designhuset Ghia uppdraget att skapa en konceptbil som lagom skulle fånga allmänhetens drömmar om framtid, rymd och nya motorer.

Strömlinjeform driven till fulländning.
Vasst och runt i en gyllene kombination. Inte konstigt att folk älskade bilen. (Foto: Petersen Automotive Museum)

När bilen premiärvisades på Turin Motor Show 1955 väckte den otroligt mycket uppmärksamhet. Bilen var lagom och publiken älskade den.

Att Ghia inte lyckats få in en jetmotor i den, översåg folk med. Det var ändå så här de ville att framtidens bilar skulle se ut.

Att få denna ratt i magen vid en krock, skulle inte direkt gynna njurarnas funktion.
Även inne i coupén ska det självklart kännas att du åker i framtiden. (Foto: Petersen Automotive Museum)

Varför inte Chrysler sedan vågade göra mer verklighet av bilen än de gjorde, är en gåta i dag.

ANNONS

Läs också om fem svenska konceptbilar som överraskade. Dagens PS.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS