Porsche 959 var den mest avancerade sportbilen världen hade skådat på 80-talet.
Men egentligen ville Porsche aldrig bygga modellen – den kostade dubbelt så mycket att tillverka som köparna betalade.
Efter att modellen lagts ner byggde Porsche sex extra exemplar i hemlighet. 

ANNONS

Porsche fick bilvärlden att häpna när de visade sin konceptbil för Grupp B-rally på bilmässan i Frankfurt 1983. En otroligt avancerad bil med dubbelturbo, fyrhjulsdrift och kaross delvis i kevlar hade tagits fram för att bli godkänd för rally.

Porsche 959 är tysk ingenjörskonst i den högra skolan. Bilen hade innovationer i nästan varje detalj. Foto: Porsche

Men efter flera dödsolyckor stoppades Grupp B-bilarna och Porsche stod där med 200 planerade rallybilar precis när bilen var färdigutvecklad.  De bestämde sig snabbt för att bygga dem som superbilar för gatubruk. Och de 200 bilarna sålde slut på nolltid och utökades till 250.

Porsche använde grundstrukturen från 911-modellen, men lättade karossen med delar i aluminium och kevlar. Foto: Porsche

Det visade sig ändå bli en mardrömsaffär för Porsche. Bilen var så avancerad att den kostade mer att bygga än vad Porsche tog betalt. Bilarna kostade omkring 1,5 miljoner kronor att köpa, men var mer än dubbelt så dyra att bygga.

Interiören påminner starkt om Porsche 911. Foto: Porsche

Porsches hade ekonomiska bekymmer när bilarna skulle börja byggas och ville helst dra sig ur hela 959-äventyret. Men de var bundna av köpekontrakten. Totalt blev det en förlust på närmare en miljard kronor.

Porsche 959 kostade 1,5 miljoner att köpa, men det var mer än dubbelt så dyrt att tillverka bilen. Foto: Porsche

Bilen var det mest tekniskt avancerade världen hade skådat och var fullspäckade med innovationer som slukade utvecklingskostnader.

Fälgar i magnesium

Porsche 959 hade finesser som fyrhjulsdrift med ställbar vridmomentfördelning, justerbar höjd på fjädringen, fälgar i magnesium, däcktrycksövervakning och sexväxlad låda. Motorn hade en helt ny turboteknik med dubbla sekventiella aggregat. Alltsammans var finesser som kom i andra bilar långt senare.

Porsche var först med dubbelturbotekniken där ett aggregat laddade hela tiden, medan det andra kickade in vid 4000 varv. Resultatet: rekordsnabb acceleration. Foto: Porsche

Resultatet var den snabbaste bilen för gatubruk dittills. 959 hade en toppfart på 317 km/h och accelererade upp till 100 km/h på endast 3,7 sekunder. Siffror som står sig bra än i dag, 35 år senare.

Trots att bilen var snabbast i världen var 959 förhållandevis diskret. Foto: Porsche

Det var dessutom en bil för verkliga finsmakare, som ville ha det värsta men inte skrika med det utåt. Den som ville vara posör kunde välja en Ferrari Testarossa eller Lamborghini Countach.

Sex hemliga exemplar

Totalt byggdes 288 stycken 959:or i komfort-version och 29 sport-modeller i lättviktsversion. I största hemlighet tillverkade Porsche ytterligare sex bilar av reservdelar år 1992. Enligt Road & Track erbjöd sig en samlare i Macau att betala dubbla priset för bilarna, och Porsche hade delar över till 959:or. Det var helt enkelt en för bra affär för att Porsche skulle kunna tacka nej. Bilarna ska idag finnas i USA och vara helt okörda.

ANNONS
ANNONS
Lättviktsversionen av 959 väger endast 1350 kilo och har starkare motor, hela 515 hästkrafter. Ett av de 29 exemplaren finns i Sverige. Foto: Porsche

Hjärtat i bilen är förstås en boxersexa som sitter längst bak. Motorn är på 2,85 liter och med de dubbla turboaggregatet levererar den imponerande 450 hästkrafter vid 6 500 varv. Föraren kan variera vridmomentet mellan fram och bakaxeln. Vid hård acceleration kan man skicka upp till 80 procent till bakhjulen.

Porsche 959 var utvecklad för Grupp B-rally. Modellen vann en dubbelseger i Paris-Dakarrallyt 1986. Foto: Porsche

Porsche 959 satte en helt ny standard för sportbilar och var snabbast i världen ända tills Ferrari kom med F40 några år senare. För Porsche blev nog 959 en vinstaffär i slutändan – modellen göt nytt liv i 911-modellen som blev märkets nygamla kassako.

I dag får du räkna med att punga ut någonstans mellan 10 och 15 miljoner kronor för en Porsche 959 i toppskick. Blott tre exemplar finns i Sverige.