Dagens PS

Experten: 10 klassiska bilar som kommer rusa i värde

De här 10 bilarna spås få en extra bra värdeutveckling. Vår egen Volvo 245 är en katt bland hermelinerna. Foto: Hagerty
Maths Nilsson
Maths Nilsson
Uppdaterad: 18 dec. 2021Publicerad: 18 dec. 2021

Inflationen har slagit till och dina pengar på kontot blir allt mindre värda. Då kan en klassisk bil vara en värdesäker investering som även står emot börskrascher.
Men vilken bil ska du köpa? Försäkringsbolaget Hagerty har tagit fram 10 bilar som kommer att rusa uppåt i värde.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är ingen överdrift att säga att 2021 varit ett dramatiskt ekonomiår. Börserna spås bli volatila än på länge och inflationen är den högsta på decennier och kommer inte att avta i brådrasket.

Alternativ investering

Om du har mycket pengar som står på bankkonton kan det vara dags att agera i stället för att låta dem krympa ihop. Profetiorna om att börsen ska krascha daggar tätt och alternativa investeringar kan vara en tryggare hamn.

Sprider risken

Klassiska bilar kan vara ett tryggare komplement till finansiella investeringar som sprider riskerna. Dessutom betydligt roligare. Försäkringsbolaget och värderingsexperterna Hagerty listar10 bilar på sin ”Bull Market List” som är årets säkraste fynd. Det är bilar som spås öka mest i värde de kommande åren. Bland de säkraste fynden finns den svenska nationalklenoden Volvo 245, Pontiac GTO och Tesla Roadster.

Foto: Hagerty

Ferrari 246 Dino 1969-74

Trots att Ferrari Dino monterades av Fiat betraktas den av de flesta som en riktig Ferrari. Bilen har till skillnad från andra Ferrari en V6-motor som sitter tvärmonterad bakom förarhytten. Den Pininfarinaritade karossen har bara blivit vackrare med åren. Ferrari Dino är riktigt rolig att köra med perfekt balanserat chassi och styrning. I dag får du slanta upp några miljoner för en Dino, men det är billigt för en klassisk Ferrari och värdet har inte peakat.

ANNONS

Foto: Hagerty

1966–67 Pontiac GTO 1966-67

Kung Carl XVI Gustaf har redan förstått det – Pontiac GTO är en riktigt härlig prestandabil. Bilen uppfanns av John DeLorean 1964 och har den stor V8 och betraktas som den första riktiga muskelbilen. Modellerna från 1966 och 1967 är de bästa och har dessutom starkare motor. I dag betingar ett fint exemplar omkring en halv miljon kronor, i USA är de betydligt dyrare.

Foto: Hagerty

Porsche 968 1992–95

Porsches 90-talsmodeller börjar bli riktigt dyra, men 968-modellen har inte nått astronomiska höjder ännu. Bilen är utvecklad ur 924- och 944-modellerna, men är kraftigt förbättrad och en riktigt kompetent sportbil. Den fyrcylindriga motorn har den unikt stora cylindervolymen av tre liter. Det byggdes inte mer än 12 776 exemplar av 968-modellen. Än så länge är bilen kraftigt undervärderad och du får ett fint exemplar för under 300 000 kronor.

Foto: Hagerty

Land Rover Defender 1983–1997

ANNONS

Vem hade kunnat tro att en gammal Land Rover skulle bli värdefull? Länge kunde du köpa en 80-tals Land Rover för en spottstyver, men i dag är de forna arbetshästarna hett eftertraktade. Än så länge går det att hitta anständiga exemplar för relativt modesta summor och lägger du ner lite tid på renovering har du en bil som håller nästan för evigt och kommer att öka i värde.

Foto: Hagerty

Mazda RX-7 1979–85

Känner du dig vankelmodig när du ska välja bil? Då är RX-7 rätt modell för dig. Det är en av få bilmodeller som har den unika wankelmotorn med en rotor i stället för kolvar. I Sverige är RX-7 en verkligt udda fågel, men det går fortfarande att hitta bilar som ännu inte är alltför dyra. Wankelmotorn är mycket spännande att köra.

Foto: Hagerty

Mercedes-Benz 230SL Pagoda 1963–67

Mercedes-Benz eftertraktade Pagoda-modell har redan klättrat kraftigt i värde, men troligen har modellen mer att ge. Räkna med minst 600 000 kronor för ett skapligt exemplar. Den mindre sexan i 230 håller för evigt om du tar hand om den. Den tidlöst eleganta designen av Paul Bracq blir bara vackrare med åren. Se upp för dåliga exemplar, det är dyrt att renovera en klassisk Mercedes.

Foto: Hagerty

ANNONS

Volvo 245

Vår egen nationalklenod Volvo 245 pekas ut som en bil som kommer att stiga kraftigt i värde av Hagerty. Volvo 245 är klossig funktionalism när det är som bäst. Ingenting på bilen är till för att smickra dig, allt är enkelt,  funktionellt och nästan outslitligt. Du behöver inte vara rädd för bilar som gått många mil, men rosten äter upp många 245:or i Sverige. Hittar du ett rostfritt exemplar till rätt pris – slå till direkt. Ett toppfint exemplar kostar över 100 000 kronor, men det går att hitta vettiga bilar från 50 000 kronor. En 245 turbo kan kosta 400 000 kronor. Volvo 245 är lätt att meka med om du är någorlunda händig.

Foto: Hagerty

1965–70 Cadillac DeVille

När Cadillac lanserade den nya generationen av DeVille 1965 förändrades den rejält. Fenorna blev mindre och strålkastarna staplades på höjden. Modellen kom med toppmoderna finesser som sätesvärme och fartberoende servostyrning. Samlarna har än så länge mest jagat 50-tals- och tidiga 60-talsbilar, men nu spås värdeökningen komma på den senare 60-talsmodellerna. Se till att spara lite pengar till bensin bara, Cadillac DeVille är en drinkare av rang.

Foto: Hagerty

Suzuki Samurai 1985–95

Samurai blev snabbt en kultbil under 1980-talet. I dag finns det inte många bilar kvar och de fina exemplaren börjar bli eftersökta. Det går att hitta bilar under 100 000 kronor, men ett riktigt fint exemplar kostar närmare 200 000 kronor. Mycket pengar med tanke på Samurai känns som en leksak, men enligt Hagerty ska värdet fortsätta upp.

ANNONS

Foto: Hagerty

Tesla Roadster 2008–12

I dag får du betala 4,5 miljoner kronor för Apples första dator, medan Teslas första bil går för bara en dryg miljon. Jag väljer bilen, alla dagar i veckan. Tesla Roadster var bilen som drog i gång elektrifieringseran och visade att eldrift var både kul och möjligt, en framtida ikon. Tesla Roadster bygger på Lotus Elise och har en räckvidd på 39 mil. Accelerationen är det heller inget fel på, cirka fyra sekunder upp till 100 km/h. Den lär fortfarande vara grymt rolig att köra. I Sverige är Tesla Roadster svår att hitta till salu, men i USA kommer det exemplar till försäljning då och då.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS