Dagens PS

Toyota trotsar batterier – fortsätter med vätgas

Toyota Hilux
Toyota satsar fortsatt på vätgas med en prototyp av Hilux. (Foto: Toyota)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 29 sep. 2023Publicerad: 07 sep. 2023

Toyota Hilux är vida känd för att vara en av märkets mest robusta modeller. Nu ska även den elektrifieras i form av en kommande vätgasbil. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Toyota är tillsammans med exempelvis BMW ett av få märken som fortsatt satsar på vätgas. 

Deras flaggskeppsmodell stavas Mirai men nu ska även Hilux – en modell som tillverkats i närmare 20 miljoner exemplar – bli vätgasbil. 

Med brittiskt ursprung 

Nu har det japanska märket lanserat en Hilux-prototyp som tillverkats i Toyotas Burnaston-fabrik i England. 

Drivlinan kommer från Mirai och består alltså av elmotor som drivs av vätgas från tre tankar och ett batteri på blott 1,2 kWh. 

Den pumpar ut 185 hästkrafter och 300 newtonmeter men det har emellertid inte bekräftats om samma siffror gäller för Hilux. 

Toyota Hilux
Hilux får samma drivlina som Mirai. (Foto: Toyota) 
ANNONS

Senaste nytt

Med god räckvidd 

ANNONS

Räckvidden i vätgasvarianten av Hilux beräknas till 600 kilometer, något som kan tankas upp på några minuter – likt en förbränningsbil. 

Toyota menar på att detta är betydligt längre än vad man skulle kunna förvänta sig av en batteri-version av Hilux. 

Tanken med att utveckla en vätgasvariant är dels en fråga om att fastställa huruvida det är realistiskt, dels att belysa fördelarna med vätgas inom fordonsindustrin. 

I dagsläget ska tio bilar tillverkas till slutet av 2023 för att utvärdera ifall bilen kan säljas till den stora massan till slutet av årtiondet. 

Toyota Hilux
Tack vare tre vätgastankar kommer man uppåt 600 kilometer med Hilux. (Foto: Toyota) 

Toyota tror fortsatt på vätgas 

Medan många aktörer har övergivit vätgas i jakten på elektrifiering står Toyota fast vid tekniken. 

Märket menar på att det är en fråga om att ha flera ben att stå på, i stället för att lägga allt krut på en och samma lösning. 

ANNONS

Det största hindret i dagsläget för utvecklingen av vätgasbilar är problemen relaterade till infrastruktur samt den höga kostnaden för bilarna. 

Med det sagt tror allt fler på en framtid där exempelvis tung trafik går på vätgas medan personbilar i stället använder sig av batterier. 

Läs även:

Toyota släpper ny lyxmodell – denna gång till hela världen

BMW iX5 provkörd – är vätgas framtiden? 

250 mil på en tank med vätgasbil

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS