Dagens PS

Kina skrattar åt EU:s tullar – hittar ny väg till framgång

Kina hittar kryphål och hittar en biltyp som kommer in i EU för lägre tullar. (Foto: Canva. Fotot är ett montage)
Kina hittar kryphål och hittar en biltyp som kommer in i EU för lägre tullar. (Foto: Canva. Fotot är ett montage)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 25 aug. 2025Publicerad: 25 aug. 2025

Europa har infört tullar på kinesiska elbilar i ett försök att skydda den egna bilindustrin. Men nu har kinesiska tillverkare hittat ett oväntat och smart kryphål i reglerna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Istället för att sluta sälja bilar har de ökat importen av andra typer av fordon, något som har överrumplat EU.

Denna strategi visar sig vara mycket lönsam.

Kinesiska tillverkare hittar en ny väg

För att skydda sina egna bilmärken från den starka konkurrensen från Kina införde EU tullar på elbilar som tillverkas där. Men de kinesiska biltillverkarna har snabbt insett att laddhybrider, som använder både bensin och el, inte har lika höga tullar.

Därför har de börjat skicka många fler av dessa bilar till Europa.

Enligt en rapport från analysföretaget Dataforce har kinesiska bilföretag som BYD och MG snabbt ändrat sina strategier.

BYD är en av de kinesiska tillverkarna som söker sig långt utanför Kinas gränser. (Foto: BYD)
BYD är en av de kinesiska tillverkarna som söker sig långt utanför Kinas gränser. (Foto: BYD)

BYD har under första halvan av året skickat över 20 000 laddhybrider till EU. Det är en stor ökning, mer än tre gånger så många som de skickade under hela förra året. Även MG, som ägs av den kinesiska fordonsjätten SAIC, har ökat sin import av hybrider på ett anmärkningsvärt sätt.

Samtidigt har SAIC:s försäljning av rena elbilar minskat med hela 60 procent i Europa. Detta är en direkt följd av att de har de allra högsta tullarna, en straffavgift som införts för att motverka vad EU ser som orättvisa statliga subventioner till kinesiska företag.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Relevance växer
Spela klippet
PS Partner

Relevance: ”Vi växer, trots marknadsläget”

14 aug. 2025
Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

Enorma prisskillnader

Skillnaden i tullar är enorm och visar varför kinesiska företag har ändrat sin taktik. En elbil från BYD som säljs i Tyskland har en total tull på 27 procent. För en storsäljare som deras elbil Atto 3 blir det en extra kostnad på cirka 117 000 svenska kronor för konsumenten.

Största genombrottet för elbilar – lättare, billigare och bättre

En europeisk forskningssatsning har tagit fram en banbrytande batteriteknik som kan avgöra framtiden för elbilar. Med nya, miljövänliga material och samma

Men en laddhybrid som modellen BYD Seal U har en helt annan verklighet. Den omfattas endast av en grundläggande tull på 10 procent. Med ett startpris på ungefär 544 000 svenska kronor blir tullavgiften för den endast cirka 54 400 kronor.

Det är en dramatisk skillnad och det är därför inte konstigt att kinesiska företag snabbt skiftar sitt fokus till laddhybrider. De tjänar helt enkelt mycket mer på att sälja hybrider i Europa just nu.

EU-kommissionen är medvetna om situationen

Den här utvecklingen var inte helt oväntad. Beatrix Keim, chef för Center Automotive Research i Tyskland, säger till tidningen Handelsblatt att “det var bara en tidsfråga innan de kinesiska tillverkarna skulle ändra sin strategi efter införandet av de särskilda tullarna för att öka sin lönsamhet i Europa”.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Trots att EU-kommissionen är medveten om att kinesiska märken utnyttjar detta kryphål verkar de inte ha bråttom med att täppa till det. Istället hoppas man kunna lösa problemet genom fortsatta samtal med Kina och dess snabbt växande biltillverkare.

ANNONS

Medan många trodde att tullarna skulle stoppa den kinesiska expansionen i Europa, har de istället påskyndat en förändring i strategi där laddhybrider nu står i centrum för att kringgå handelshindren.

Revolution: Dörr-till-dörr-leverans av elbil direkt från Kina

Att köpa en ny bil har länge varit en process som krävt ett besök hos en bilhandlare. Men nu utmanas den traditionella modellen. Ett kinesiskt

Missa inte:

Gick på 70 lägenhetsvisningar: Här är lärdomen. News 55

Små kärnkraftsreaktorer löser inte elpriserna: “Ingen kioskvältare”. E55

Zelenskyj: Ukrainas framtid avgörs endast av oss. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS