Dagens PS

Hyperbilsdramat fortsätter: Czinger vs. Koenigsegg

Vad tror ni, hur länge kommer denna tvekamp pågå? (Foto: Koenigsegg och Czinger)
Vad tror ni, hur länge kommer denna tvekamp pågå? (Foto: Koenigsegg och Czinger)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 18 dec. 2025Publicerad: 18 dec. 2025

Rekordkampen på Laguna Seca fortsätter när Czinger åter kliver förbi Koenigsegg och visar att duellen långt ifrån nått sitt slut.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Det finns banor där historien sitter i asfalten, där varje sväng bär på berättelser om bilar som pressats till sina gränser.

Laguna Seca är en sådan plats.

Ändå är det lätt att tappa tråden när rekordet för snabbaste produktionsbil kastas fram och tillbaka mellan två tillverkare som envist vägrar att släppa taget: svenska Koenigsegg och amerikanska Czinger.

I min tidigare artikel om Koenigseggs rekordkörning visades hur svenskarna nyligen tog hem sin egen typ av triumf. Men på Laguna Seca ser spelet lite annorlunda ut. Där är det en amerikansk utmanare som återigen tagit kommandot.

2021 Koenigsegg Regera (Foto: Bonhams Cars)
2021 Koenigsegg Regera (Foto: Bonhams Cars)

En duell som aldrig verkar ta slut

Czinger och Koenigsegg har jagat varandra runt Laguna Seca sedan 2021. Det började när Czinger chockade publiken med en tid som petade ner McLarens gamla rekord från tronen.

Sedan dess har båda märkena turats om att sätta nya tider – nästan som om de tävlar i att överraska sig själva.

Under Monterey Car Week 2024 knep Koenigsegg tillbaka ledningen med Jesko, bara för att Czinger skulle återvända någon dag senare och putsa tiden ytterligare. Det är ett spel där ingen verkar vilja blinka först.

ANNONS

Och nu har Czinger gjort ännu ett drag: en tid på 1:22,30. Det är nästan två sekunder bättre än Koenigseggs senaste notering. På en så kort bana är det en tydlig markering, även om Czinger själva knappt tycks vilja slå på stora trumman.

De gör det som förr i tiden – låter resultaten prata.

Koenigsegg Sadair's Spear (Foto: Koenigsegg)
Koenigsegg Sadair’s Spear (Foto: Koenigsegg)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

04 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

01 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

29 nov. 2025

Svenskt motstånd i motvind

Det finns en hake, och den kan nog Koenigsegg komma att använda som tändvätska inför nästa försök. Deras senaste varv sattes nämligen under en dag med hårda bullerkrav.

Bilen fick därför ett provisoriskt avgassystem som inte direkt var byggt för fart, och dessutom tvingades de använda tyngre hjul än vanligt.

Det betyder förstås inte att Czingers tid saknar betydelse, men det öppnar för att duellen får ännu ett kapitel. Koenigsegg har varit med förr, och inställningen brukar vara att man inte lämnar en utmaning obesvarad.

När utvecklingen springer före

Det som gör Czingers framfart intressant är hur företaget arbetar. De är fortfarande nya i hyperbilsvärlden, i alla fall om man jämför med namn som Ferrari och Lamborghini.

ANNONS

Ändå har de lyckats skapa en bil som gång på gång ritar om hierarkin.

De använder bland annat avancerad tillverkningsteknik som tidigare mest hördes hemma i forskning och rymdprojekt. Det är ett skickligt sätt att kombinera tradition med något som pekar rakt framåt.

För oss som uppskattar hur bilvärlden såg ut förr – men ändå vill följa utvecklingen – är det nästan som att se två epoker mötas på samma bana.

Undertecknad och Christian von Koenigsegg på deras testbana. Fördel att inte ha hår. (Foto: Åsa Wallenrud)
Undertecknad och Christian von Koenigsegg på deras testbana. Fördel att inte ha hår. (Foto: Åsa Wallenrud)

Vad händer härnäst?

Laguna Seca är bara en del av berättelsen. Czinger har redan antytt att de fortsätter jaga tider världen över, och Koenigsegg har knappast gett upp.

Samtidigt väntar många på att McMurtry ska få sin Spéirling i produktion nästa år. Om den bilen hamnar på samma bana kan hela rekordsagan skriva om sig själv ännu en gång.

Till dess kan vi konstatera att rivaliteten lever vidare. Två små tillverkare driver varandra framåt och gör motorsportvärlden mer händelserik.

Och vi andra?

ANNONS

Vi får luta oss tillbaka och njuta av showen.

Koenigsegg stäms på miljoner efter uppsägning av chef

Mannen hävdar att det var ett affärsmässigt besök, men nu står miljonbelopp på spel. Vad hände egentligen hos lyxbilsjätten? En före detta chef på den

Missa inte:

Professorn: Tio saker du kan plocka ut ur kylen inför julen. News 55

Nakenförbud testas som ny mobilfunktion. Realtid

De vill ha friskvårdsbidrag för pensionärer. E55

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
Passande bildelar och biltillbehör online — allt för din bil
Autodoc logo

Är du en bilentusiast som själv ser efter din bil? Hitta och jämför bildelar online från ledande tillverkare i vår svenska webbutik. Att köpa bildelar av hög kvalitet på nätet för alla fordonsmodeller är enkelt – vi hjälper dig att hitta rätt reservdelar med bara några få klick!

Handla enkelt hos Autodoc här!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Motor

Den förbjudna drivlinan? Därför lockar dieselhybriden

18 dec. 2025
ANNONS
ANNONS