Reglerna kring besiktning av veteranbilar är på väg att förändras. Många bilentusiaster riskerar att behöva besiktiga sina fordon oftare.
Hårda bud för landets veteranbilar


Mest läst i kategorin
Transportstyrelsen arbetar med att ändra besiktningsreglerna, vilket snart kan tvinga tusentals bilägare till besiktningen oftare.
Besiktningsbefrielsen hävs
För sju år sedan infördes en rörlig besiktningsgräns för veteranbilar. Innan dess var det fordon tillverkade före 1950 som var undantagna från besiktning, men med den nya regeln blev alla bilar som var äldre än 50 år besiktningsbefriade.
Detta innebar i praktiken att bilar som tillverkats före 1975 inte längre behövde kontrolleras, en lättnad för landets bilentusiaster.
Nu planerar Transportstyrelsen att återkalla denna ändring. De föreslår att man ska återinföra en fast besiktningsgräns, där endast fordon tillverkade före 1960 ska undantas. Bilar tillverkade efter 1960 kommer istället att behöva besiktigas vartannat år.

Senaste nytt
En omöjlig uppgift för polisen
Anledningen till förändringen är att antalet besiktningsbefriade fordon har blivit för stort för att polisen ska kunna kontrollera dem på vägarna, enligt Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen. Han menar att när det rullar så många fordon utan besiktning, är det en omöjlig uppgift för polisen att hålla koll, säger han till Vimmerby tidning.
Gunneriusson berättar att det idag finns cirka 15 000 bilar tillverkade före 1950, men att antalet besiktningsbefriade fordon ökar med minst 30 000 per år.
Bara av årsmodell 1975 finns det 63 000 fordon. Polisen har kapacitet att kontrollera ungefär 15 000 fordon per år, vilket gör att det totala antalet på cirka 720 000 besiktningsbefriade fordon skapar en stor utmaning.

Unikt: En Nissan för 10 miljoner kronor
En sällsynt japansk sportbil, en 28 år gammal Nissan Skyline, är på väg att säljas på auktion och förväntas inbringa en imponerande summa. Bilen är en av
Starka reaktioner från bilentusiaster
Reaktionerna bland veteranbilägare är blandade. Erik Ingström, som driver en verkstad för veteranbilar, tycker att det är självklart att bilar ska besiktigas vartannat år, trots att han anser att veteranbilar oftast sköts om bättre än vanliga bilar. Han ser den nya regeln som en bra sak eftersom det finns mycket “skräp” på vägarna, säger han till Vimmerby tidning.
En annan syn har entusiasten Ingemar “Ingo” Johansson, som kommer att behöva besiktiga ytterligare fem av sina drygt 20 veteranbilar. Han menar att en längre intervall hade varit att föredra, då hans entusiastfordon knappast körs mer än 10-15 mil om året.
Men han ser också fördelarna, eftersom det finns bilägare som inte sköter sina fordon ordentligt.
Även Stefan Karlsson, som ligger bakom Locknevi Classic Motor show, tycker att det är en aning “onödigt tajt” med besiktning vartannat år när hans bilar endast rullar ett par hundra mil under sommaren.

Tronskifte bland Tysklands mest älskade klassiker
En oväntad favorit kliver fram bland Tysklands mest älskade klassiker – en verklig sensation för alla bilentusiaster. Efter åratal av att ha dominerat
Vad händer nu?
Transportstyrelsen har bekräftat att de arbetar med att uppdatera reglerna för kontrollbesiktning, och förslagen förväntas skickas ut på remiss inom kort.
Detta ger organisationer, besiktningsorgan och privatpersoner en möjlighet att ge sina synpunkter.
Enligt en tidigare artikel på Dagens PS har bland annat tidningen Klassiker ifrågasatt behovet av de nya reglerna. Carl Legelius, chefredaktör för Klassiker, föreslog istället en enklare teknisk kontroll vart femte år.

Bilen med lysande däck och TV – från 50-talet
En unik skapelse från 1950-talet fortsätter att fascinera bilentusiaster världen över. Denna banbrytande konceptbil, som var långt före sin tid, visade
Missa inte:
Förslag: Unga ska få använda sin pension för bostadsköp. News 55
Bankerna sätter sina egna intressen framför de äldre: “Galet”. E55
EU-länder vill in i medborgarnas bankkonton. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]