Detta afrikanska land har tagit täten globalt när det gäller elbilar. En jättedamm på Nilen ska nu ladda landets hela framtid.
Här är första landet i världen som förbjuder bensin- och dieselbilar


Mest läst i kategorin
Etiopien har nyligen invigt Afrikas största vattenkraftsdamm, ett kontroversiellt megaprojekt som fått det historiska namnet Stora etiopiska renässansdammen (Gerd).
Dammen, vars bygge har pågått i 15 år, ska enligt landets regering revolutionera elförsörjningen och spela en avgörande roll i Etiopiens ambitiösa satsning på elbilar. Ett beslut som i sin tur har väckt starka reaktioner från grannlandet Egypten, som beskriver dammen som ett “existentiellt hot”.
Ett skifte med stora konsekvenser
Dammen, som byggts på bifloden Blå Nilen, beräknas ha en effekt på 5 gigawatt. Det motsvarar ungefär fem atomreaktorer och ska mer än fördubbla Etiopiens nuvarande elproduktion, skriver Aftonbladet.

Denna massiva kraftökning ska inte bara ge tillgång till elektricitet för nästan hälften av Etiopiens 130 miljoner invånare som tidigare saknat el, utan också möjliggöra en stor omställning av landets fordonsflotta.
Förra året införde Etiopien som första land i världen ett totalt förbud mot import av nya bensin- och dieselbilar.
Orsaken till förbudet är delvis miljö- och klimatrelaterad, men det handlar också om energisäkerhet. Etiopien har ingen kust och har varit beroende av att importera fossila bränslen via grannlandet Djibouti, vilket har lett till återkommande bränslebrist och långa köer.
Enligt The Guardian, som har intervjuat flera bilägare i huvudstaden Addis Abeba, har bränsleköer ibland kunnat pågå i flera timmar. Genom att elektrifiera fordonsflottan hoppas landet kunna frigöra sig från detta beroende och istället dra nytta av sin egen billiga och förnybara vattenkraft.

Konkurs nära för Jaguar Land Rover efter förödande hackerattack
En mardröm för Jaguar Land Rover efter att den brittiska biltillverkaren utsatts för en omfattande cyberattack. Produktionen har stått still i nära två
Senaste nytt
Kina tar en ledande roll
Omställningen till elbilar har redan tagit fart. Bussar i huvudstaden går på el och kinesiska biltillverkare, som BYD, dominerar den framväxande marknaden. BYD har nyligen gått om Tesla som världens största elbilstillverkare, och deras modeller är vanliga på Etiopiens vägar, rapporterar The Guardian.
Transportdepartementet i Etiopien uppger att sju procent av landets fordon nu är eldrivna, med målet att nå minst 30 procent inom tio år.
Läs också: Nya vinterdäcksregler kan skapa däck-kaos. E55
Trots snabba framsteg är omställningen inte utan problem. Många bilägare är nöjda med besparingarna, men infrastrukturen har svårt att hänga med. Det finns en stor brist på laddstationer, särskilt utanför Addis Abeba, vilket gör det nästintill omöjligt att köra längre sträckor.
Dessutom är elbilar fortfarande dyra, även om skattelättnader har införts för att uppmuntra köp.
Enligt Inside EVs har Etiopien valt en strategi som många andra utvecklingsländer i Asien, så som Nepal och Vietnam, också använder. Genom att införa högre skatter på bensin- och dieselbilar och samtidigt sänka avgifter för elbilar, blir det ekonomiskt fördelaktigt att byta till elbil.

Audis elektriska drömkombi läggs ned – ersätts med V8
Världen av högpresterande elbilar har drabbats av ett nytt bakslag. En av de mest efterlängtade modellerna, Audis elektriska RS6 Avant, har tyst och
En global ledare?
Etiopiens djärva satsning sätter landet i en oväntad position som global ledare i övergången till eldrivna fordon. Medan rikare länder som Sverige har satt mål om att fasa ut fossila bränslen 2035, har Etiopien infört ett totalt importstopp redan nu, skriver Auto Motor Sport.
Den massiva Gerd-dammen är nyckeln till att göra denna omställning möjlig genom att tillhandahålla den nödvändiga elektriciteten. Samtidigt väcker projektet oro i länder som Egypten, som fruktar att dammen ska minska vattenflödet i Nilen och hota deras vattenförsörjning, skriver Aftonbladet.
Debatten kring Etiopiens nya megadamm fortsätter, men en sak är klar. Denna ambitiösa satsning på vattenkraft och elbilar representerar ett stort steg för landet i dess strävan efter energioberoende och ekonomisk utveckling.
Det visar att även länder med utmaningar kan ta ledarrollen i den globala omställningen till förnybar energi och hållbara transporter.

Miljardsatsning hotas efter stor räd mot fabrik
I USA har en massiv immigrationsräd satt käppar i hjulen för miljardinvesteringar i elbilsfabriker. Hundratals greps vid en fabrik. En stor
Missa inte:
Klarnas vd: “Svenskhet” är en jättestor tillgång. News 55
Se upp för pensions-rådgivare: Checklista med 6 punkter. E55
Han vill växla upp flyget i Sverige. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.