BILTEST: VW T-Roc R .Kraftfull som en sportbil, mångsidig som en SUV, det är vad den nya toppversionen av den populära modellen T-Roc är. Med 300 hk så delar den tekniken med Cupra Ateca och det borgar för en häftig upplevelse.

När VW lanserade den näst minsta SUV:en i uppställningen i oktober 2017, så fick den ett genomgående högt betyg av oss motorjournalister. Byggd på VW-gruppens modulära MQB-plattform så hittar vi samma bas i bl.a. SEAT Ateca, Skoda Karoq och VW Golf. Det innebär att redan från grunden så är T-Roc en mycket trevlig bekantskap som nu nyligen presenterades som cabriolet.

Utrustad med ett avgassystem i titan från Akrapovic, ökar upplevelsen hos den roliga VW T-Roc R.
Avgassystemet i titan från Akrapovic levererar ett härligt ljud med tillhörande avgasknallar. (Foto: Håkan Nilsson)

 

Prestanda med skönt ljud

Hittills har det inte funnits någon prestandamodell av T-Roc, den uppgiften överlämnade man till Cupra Ateca. Men VW kände att det var dags ”att visa var skåpet ska stå” och stoppade in samma drivlina som Cupra Atecan och toppade den med ett häftigt avgassystem i titan från Akrapovic. Förvisso är tillägget för det underbara ljud som detta ”mother of all exhaustsystems” framkallar 38.300 kr, men då får man ett magiskt brölande och avgasknallar som får vilken senior som helst att bli ung igen.

Med en effekt på 300 hk och ett vridmoment på 400 Nm, levererar T-Roc R en acceleration från 0 till 100 km/h på 4,8 sekunder och en topphastighet på 250 km/h. För att plantera all denna kraft, framförallt när man testar launch-kontrollen, så är modellen utrustad med VW:s fyrhjulsdrift, 4MOTION. För de som vill leka lite så går det även att koppla ur antispinn-systemet. I körprofilsväljaren kan man även välja Race med launch-kontroll och då släpps all kraft och allt ljud på.

Volkswagengruppens fina tvåliters bensinare med turbo och 300 hk, hittar vi även i Cupra Ateca.
”The powerhouse”. 300 hk och 400 Nm vridmoment gör T-Roc R till en riktig sportbil.

Det maximala vridmomentet på 400 Nm hittar vi mellan 2.000 – 5.200 varv vilket ger en kraftfull effekt genom hela registret. T-Roc R är utrustad med progressiv styrning och sportchassi för optimal känsla på bana eller på krokiga småvägar. För att effektivt kunna stanna bilen så är den utrustad med högprestandabromsar och 17” stora bromsskivor.  Den 7-stegade DSG-dubbelkopplingslådan är speciellt anpassad till den sportiga mappningen för T-Roc R.

VW T-Roc R är en kompakt SUV med sportbilsprestanda och känsla.
Föruom en massa hästkrafter så har VW T-Roc R en väghållning som inte lämnar mycket att önska. (Foto: Håkan NIlsson)

 

Fyrhjulsdriften är nödvändig 

Efter behov och beroende på grepp fördelar fyrhjulsdriften motorkraften mellan fram- och bakhjulen på tusendelar av en sekund. På så sätt förhindras effektivt att hjulen börjar slira eller kan låsa sig. Resultatet är optimalt grepp och driv i alla lägen, inklusive vid dåligt väder som regn eller snö, liksom på krävande underlag som grus eller kullersten. Väghållningen är i toppklass även på motorvägen.

Det är en hel del detaljer som skiljer T-Roc R från övriga T-Roc. Allt för att accentuera de sportiga generna.
De mest framträdande detaljerna fram är de stora ”luftintagen” och de vertikala positionsljusen. (Foto: Håkan Nilsson)

 

R-designen gör skillnad

Exteriört så skiljer sig T-Roc R från ”vanliga” T-Roc genom R-style-stötfångare och luftintag med svarta fenor och R-märket på den svartlackerade kylargrillen och på bagageluckan. LED-strålkastarna och de vertikala varselljusen är också en T-Roc R-signatur. LED-baklyktorna är ”glaserade” i mörkrött som är en typisk detalj i R-stylingen.

Med 19 tums hjul får VW T-Roc R ett sportigare utseende på bekostnad av komforten.
19 tums hjul ger en sportigare look och obekvämare känsla på ojämna vägar. (Foto: Håkan Nilsson)

De dubbla kromade ändrören på båda sidor är standard. Har man råd och vill ha ett ännu häftigare ljud så väljer man Akrapovic-systemet som jag beskrev tidigare. Lättmetallfälgarna Spielberg 7 J x 18 ger också de ett tufft intryck. De svarta ytorna är högglanspolerade för en extra kraftfull look. T-Roc R kan som tillval utrustas med 19″-lättmetallfälgarna Pretoria i matt Dark Graphite med 235/40 R 19-däck.

ANNONS
ANNONS
VW T-Roc R har fått en sportratt, sportsäten och pedaler i rostfritt stål. det är största skillnaderna från en vanlig T-Roc.
Lite sportigare interiör än i vanliga T-Roc. Sportratt och sportstolar är det som märks mest. (Foto: Håkan Nilsson)

Interiören är försedd med sportiga attribut som förstärker Volkswagen R-andan. Multifunktionsratten är läderklädd och tillplattad nedtill. Svankstöden i de höjdreglerbara sportstolarna fram ser till att man sitter både bekvämt och ryggvänligt. Pedalerna är i rostfritt stål och innertaket är svart. Instrumentpanelen, mittkonsolen och dörrpanelerna kommer standard med inlägg i ”Piano Black”.

Med Digital Cockpit får föraren tillgång till den andra generationen av en helt digital instrumentering (Active Info Display). Användaren kan själv anpassa den högupplösta 10,25″-displayen på olika sätt. I navigationsläget flyttas till exempel hastighetsmätaren och varvräknaren ut mot kanterna för att ge mer plats åt navigationskartan i mitten.

Baksätet i VW T-Roc R är kanske inte det mest bekväma men fungerar bra för två vuxna av normalstorlek.
Baksätet fungerar för två vuxna av normalstorlek bakom mina 197 cm. (Foto: Håkan Nilsson)

Baksätet är bekvämt för två vuxna och kan enkelt fällas ned asymmetriskt. Under passagerarsätet fram finns en utdragbar låda där man kan förvara diverse småsaker och användbara ting. Bagageutrymmet lastar mellan 392 och 1.237 liter.

Lättlastat och flexibelt bagageutrymme. (Foto: Håkan NIlsson)

 

Högt säkerhetstänk

Precis som övriga T-Roc-modeller är R-versionen möjlig att koppla upp och utrustad med avancerade assistanssystem. Den standardmonterade trötthetsvarnaren varnar föraren, visuellt och med ljud, om några parametrar (som styrrespons, hur länge föraren suttit bakom ratten eller tid på dygnet) skulle indikera att förarens uppmärksamhet sjunker märkbart. Den automatiska nödsamtalstjänsten eCall är aktiverad från fabrik.

Pekskärmen är hyfsat lättarbetad men snabbt föremål för fingeravtryck. Ett plus för de manuella värmereglagen. (Foto: Håkan Nilsson)

Filhållningsassistenten Lane Assist, den adaptiva farthållaren ACC med närområdesövervakningen Front Assist och det proaktiva passagerarskyddsystemet Pre-Crash är också standard, liksom Hill Start Assist och Hill Descent Assist som gör det enklare att köra i uppförs- respektive nedförsbackar.

Andra assistanssystem som finns som tillval gör T-Roc R till en ännu bekvämare bil att köra. I förarassistanspaketet ingår till exempel köassistenten Traffic Jam Assist, Rear Traffic Alert (som varnar för fordon som dyker upp från sidan bakom bilen när man backar), Blind Spot sensor (för att hålla koll i den döda vinkeln) och helljusassistenten Light Assist.

Det är svårt att inte bli förtjust i T-Roc R. Prestandan, köregenskaperna och ljudet är i toppklass. (Foto: Håkan Nilsson)

Sammanfattning

Redan från grunden är T-Roc en riktigt trevlig SUV i den mindre klassen. Genom att addera ett R med allt vad det innebär, har gjort T-Roc R till inte bara en skön SUV utan även till en bil med tydligt sportiga egenskaper som inte behöver skämmas för sig. Det här var en grymt kul bil att köra. Enda riktiga konkurrenten finns i VW:s portfölj och heter Cupra Ateca.

Teknisk specifikation och pris

Motor: 2,0-liters turboladdad och direktinsprutad bensinmotor (TSI)
Effekt: 300 hk
Max vridmoment: 400 Nm vid 2 000 – 5 200 varv/minut
Växellåda: 7-växlad DSG (dubbelkoppling)
Drivsystem: 4MOTION fyrhjulsdrift
Styrsystem: Elektromekanisk styrservo med Servotronic
Bl. förbrukning WLTP: 8,5 l/100km
CO₂-utsläpp WLTP: 192 g/km
Topphastighet: 250 km/h (elektroniskt begränsad)
Acceleration, 0-100 km/h: 4,8 sekunder

Axelavstånd: 2.595 mm
Längd/Bredd/Höjd: 4.234 mm/1.819 mm/1.573 mm
Tjänstevikt: 1.575 kg
Dragvikt: 1.700 kg
Bagagevolym: 392 – 1.237 liter

Pris från: 409 900 kronor
Skatt år 1-3: 7.902 kr

Läs mer om T-Roc R här.