Mitt i en pandemi som lamslår större delen av världen, tänds ett litet hopp om bättre tider då sommarens varma solstrålar smeker bort alla negativa tankar och öppnar nya möjligheter. VW nya och enda taklösa modell är T-Roc och att bygga en cabriolet på en SUV visar sig vara ett riktigt smart drag.

Egentligen skulle körningen ha ägt rum på ett soligt och varmt Mallorca men nu är det andra tider så vi hålla tillgodo med en dag i Södermanland som bjöd på det värsta april-vädret. Snö på morgonen som övergick i ihållande regn med inslag av hagel. Inte de bästa förutsättningarna när man ska testa en cabriolet, med andra ord och därför får James Holms fina bilder från en soligare dag representera de visuella intrycken.

Men att köra med taket nere känns ungefär likadant oavsett vilken cabriolet man kör. Man känner i bästa fall solens värme, naturens dofter och vinden i håret (det senaste är historia i mitt fall). Friheten att ”vara ett med naturen” fast man sitter i en bil. Men som sagt; det har man i princip alla cabrioleter.

Det jag anser är viktigast när man testar en cabriolet är hur snabbt man kan fälla upp taket när vädret blir sämre. I nya VW T-Roc Cabriolet går det på snabba 11 sekunder, så chansen att bli blöt vid ett plötsligt väderomslag är liten. Ner tar det 9 sekunder. Den andra viktiga detaljen är hur tätt taket är och här har Volkswagens bästa bilbyggare i Karmann-Ghia fabriken i Osnabrück verkligen lyckats.

Inte ens i motorvägsfarter stördes man nämnvärt av vindbrus, som annars brukar vara fallet. Här var det nästan lika tätt som en kylskåpsdörr. En annan sak som kan vara ett problem när man inte har ett plåttak som stabiliserar bilen, är vridstyvheten vid snabbare kurvtagning. Inte ens här kändes bilen speciellt annorlunda än en vanlig T-Roc och det ska VW ha en stor eloge för.

Det många spekulanter på en cabriolet ställer sig frågande inför är hur varm en bil med tygtak (canvas) är på vintern? Svaret på den frågan är att tack vare att de flesta cabrioleter med s.k. ”softtop” och utrustade med innertak, är minst lika varma som en bil med plåttak. Detta har att göra med att mellan ytter- och innertaket finns det en luftficka som absorberar värmen och därmed isolerar kupén.

Under min test i temperaturer mellan iskallt och ett par plusgrader så kändes kupén varm och ombonad. Med en effektiv tvåzons klimatanläggning samt stols- och ratt värme så är den här ”cabben” redo för våra svenska vintrar. Yttertakets material är behandlat från fabrik för att stå emot yttre påfrestningar och det är även lätt att hålla rent med en tvättsvamp och milt rengöringsmedel.

Förarplatsen är identisk med vanliga T-Roc och baksätet är faktiskt helt okej för två vuxna. Självklart är lastutrymmet inte lika bra men med ett konstant bagageutrymme (dvs samma med taket uppe som nere) på 280 liter och en möjlighet att fälla baksätet, så är även det helt okej. Visst är det lite knöligare att komma åt där bak, men klarar jag av det med min dåliga rygg så är det nog inget problem för de flesta.

ANNONS
ANNONS

Utseendemässigt så har man lyckats förena cabriolet-taket med övriga karossen på ett snyggt sätt. Modellen jag testade var utrustad med R-Line paketet som adderar lite större fälgar och tuffare detaljer. Full-LED framljusen med helljusautomatik är standard i detta paket, liksom sportratt och sportstolar med bekvämt stöd även för mina 197 cm.

Volkswagen Sverige har valt att bara ta in ett motoralternativ i form av den turboladdade 1.5 liters TSI bensinaren på 150 hk, tyvärr dock utan mildhybrid som i nya VW Golf jag testade i Portugal. Trots detta är det en kompetent motor där totalintrycket dessvärre dras ner något av den alltför sega DSG7-automatlådan som inte är tillräckligt snabb vid gaspådrag. Annars växlar den sömlöst vid jämn körning. Med dragpaketet (tillval) som innefattar bl.a. backkamera och avtagbart drag så får man dra 1.500 kg och det är inte illa för en cabriolet.

Självklart har inte VW tummat på säkerheten. I R-Line varianten hittar vi alla förarstöds- och säkerhetssystem som på vanliga T-Rock. Eftersom det inte finns ett riktigt tak som tar upp kraften vid eventuell rullning, så har man förstärkt A-stolpen och adderat antirollbars som fälls upp blixtsnabbt bakom nackstöden i baksätet. Men att rulla med en T-Roc cabriolet är näst intill omöjligt eftersom den har en lägre tyngdpunkt tack vare förstärkningarna i ramen.

Sammanfattning

Nya VW T-Roc Cabriolet är en frisk fläkt i Volkswagens digra sortiment och kompletterar T-Roc familjen på ett utmärkt sätt. Innan testen ställde jag mig en aning tveksam till att bygga en cabriolet på ett SUV-chassi (Range Rover gjorde det med Evoque och det blev ingen succé), men jag måste säga att den enda taklösa modellen från VW övertygar på i stort sett alla punkter…utom kanske växellådan.

Dessutom är priset klart överkomligt för en cabriolet, så detta kan bli en modell att räkna med när den kommer till Sverige. Säljstarten är igång och man har redan sålt ett 50-tal bara med hjälp av bilderna. Första kundleveranserna kommer att ske någon gång i månadsskiftet maj-juni och beställer man en bil nu så kan man ha tur att få den innan sommaren är över.

Teknisk specifikation och pris

Motor: 1.5 liters 4-cyl turboladdad bensinare på 150 hk och cylinder avstängning
Vridmoment: 250 Nm vid 1.500 – 3.500 varv
Växellåda: 7-stegad dubbelkopplingslåda (DSG7)
Drivning: Framhjulsdrift
Prestanda: 0-100 km/h på 9,6 sekunder och toppfarten är 205 km/h
Bl. förbrukning enl. WLTP: 6,8 l/100km
CO2-utsläpp enl. WLTP: 153 g/km

Bagageutrymme: 280 liter
Vikt: 1.540 kg
Dragvikt: 1.500 kg

Pris från: 339.900 kr (R-Line 386.900 kr)
Årskatt år 1-3: 6.190 kr

Läs mer om nya VW T-Roc Cabriolet här. 

Alla fina och soliga bilder tagna av James Holm.