En ny typ av rondell kan snart lösa trafikkaoset. Många upplever förvirring, men en smart lösning hoppas öka säkerheten.
Experternas nya plan för Sveriges rondeller


Mest läst i kategorin
Den här nya idén vill göra det tydligare, få trafiken att flyta bättre och förhoppningsvis minska antalet småolyckor.
Inspirationen kommer från smarta lösningar i andra länder, och snart kan vi kanske se den på svenska vägar.
Snart slut på rondellförvirringen?
Många tycker nog att det är lite klurigt att köra i rondeller, trots att reglerna har funnits länge och är ganska lika dem för andra vägar. Särskilt krångligt kan det bli när man är i den inre filen och ska korsa den yttre för att komma ut. Den här osäkerheten leder tyvärr ofta till mindre krockar.
I Umeå, där det finns runt 70 rondeller, är detta ett ämne som ofta kommer upp. En person på Reddit uttryckte sin frustration och menade att rondellerna till och med påverkar deras tankar på att flytta dit.
Men Marie Frostvinge, som är trafikplaneringschef i Umeå kommun, ser faktiskt fördelar. Hon berättar för DN att det förr var trafikljus som skapade totalstopp, något som sällan händer med rondeller. Dessutom menar hon att rondeller och farthinder har gjort staden säkrare för både fotgängare och bilister.

Sms bakom ratten – så långt hinner bilen rulla
Tänker du på risken med att använda mobilen medan du kör? I Sverige har vi en lag, men det är tveksamt om den efterföljs? Att hålla ögonen på vägen är
Tidigare var det vanligt med rödljuskörningar, men i rondeller måste bilisterna sänka farten, vilket gör att olyckor blir mindre allvarliga.
I Sverige har antalet rondeller vuxit rejält, från 1 500 år 2005 till närmare 3 800 år 2020, enligt Statistiska centralbyrån. Trots att de har många fördelar, händer det tyvärr fortfarande cirka 1 500 olyckor varje år i rondeller, enligt statistik från databasen Trafa.
Hasselcirkeln kan ge tryggare trafik
För att tackla de här problemen har Sebastian Hasselblom, en trafikexpert från WSP, tagit fram en ny lösning som han kallar Hasselcirkeln. Tanken är att föraren ska välja rätt körfält redan innan man kör in i rondellen och sedan kunna stanna i den filen hela vägen ut.
Hasselcirkeln, som har hämtat inspiration från effektiva turborondeller i Nederländerna, har flera möjliga fördelar. Trafiken kan flyta smidigare, vilket minskar risken för köer och ger kortare restider för både godstransporter och bussar.

Antalet filbyten inne i rondellen minskar också, vilket kan leda till färre olyckor.
Ett markerat område delar tydligt upp filerna i rondellen, vilket bland annat innebär att de som ska in i den yttre filen inte alltid behöver väja för bilar i den inre, som det ofta är idag.
Idén till Hasselcirkeln föddes när Hasselblom jobbade med ett annat projekt där han funderade på hur man kunde få trafiken att flyta bättre. Han insåg att rondeller lätt blir flaskhalsar när det är mycket trafik och började klura på hur man enkelt kunde förbättra detta.
Efter att ha presenterat sin idé och hållit webbinarier, fick Trafikverket upp ögonen för konceptet.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Hasselcirkeln behöver inga stora ombyggnationer. Genom att måla särskilda områden mellan de inre och yttre körfälten kan förare inte byta fil var som helst i rondellen. Med tydliga skyltar innan infarten väljer föraren körfält beroende på vart de ska och följer sedan sin fil ut.
Detta minskar antalet “konfliktpunkter” inne i rondellen.
Hasselblom menar att många förare upplever en viss oro när de passerar stora rondeller med flera filer, och att hans lösning kan minska de “nästan-olyckor” som ofta inträffar.
Trafikverket har Hasselcirkeln på sin lista över smarta lösningar som de vill testa i verkligheten. Det planeras att bygga de första Hasselcirklarna inom de närmaste åren, bland annat en i Uppsala. Trots att det inte finns några Hasselcirklar byggda ännu, finns det stora förhoppningar om att de ska göra trafiken säkrare och smidigare på våra vägar.

Fyra sätt att tackla en rondell: hur kör du?
Rondeller – eller cirkulationsplatser som de egentligen heter – är ett förträffligt sätt att få upp trafikflödet i måttligt trafikerade korsningar med få
Så kör du i en rondell
Grundreglerna för rondeller är att du alltid ska blinka när du byter körfält, oavsett om det är på en rak väg eller i en rondell. Den som byter körfält måste väja för fordon som redan är där. Samtidigt ska man underlätta för andra som vill in i ens eget körfält, precis som när man kör in på motorvägen.
Rondeller har visat sig vara säkrare än vanliga korsningar eftersom de tvingar förare att sänka hastigheten. Enligt en undersökning från amerikanska försäkringsbolag minskade antalet olyckor med 47 procent när en korsning byggdes om till en rondell. Personskador är ovanliga i rondeller, men mindre plåtskador är desto vanligare.

Snurrigt: Här finns världens mest förvirrande rondell
En brittisk stad har en korsning som får trafikplanerare att klia sig i huvudet. Den kallas “Magic Roundabout” och består av sex rondeller i en. Swindon,
Missa inte:
Otroliga mil: Elbilen som körde längst någonsin på en laddning. Dagens PS
Framtiden är här – och den har 2000 hästkrafter under huven. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.