Dagens PS

Sms bakom ratten – så långt hinner bilen rulla

Snälla, sluta använd telefonen när ni kör. Det är inte värt det. (Foto: Getty Images)
Snälla, sluta använd telefonen när ni kör. Det är inte värt det. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 05 nov. 2024Publicerad: 04 nov. 2024

Tänker du på risken med att använda mobilen medan du kör? I Sverige har vi en lag, men det är tveksamt om den efterföljs?

ANNONS

Mest läst i kategorin

Att hålla ögonen på vägen är avgörande för att vara en säker förare.

Ändå fortsätter människor “multitaska” bakom ratten, vilket leder till allvarliga konsekvenser. Enligt amerikanska National Highway Traffic Safety Administration miste över 3 300 personer livet i trafikolyckor orsakade av distraktion under 2022 i USA.

Problemet bottnar till stor del i våra smarta telefoner.

Vi vet att de är distraherande, men alltför många förare kan inte låta bli att läsa mejl eller sms:a – trots att de inte borde. Nu finns ett nytt onlineverktyg som visar hur mycket av vägen vi faktiskt missar när vi pillar med mobilen.

Nytt verktyg visar farorna med sms

Verktyget har utvecklats av Quanata, ett företag som tillhandahåller kontextbaserade försäkringar. De vill öka medvetenheten om farorna med distraktion bakom ratten.

“Mycket av faran på våra vägar orsakas av distraktion, och vi vill hjälpa till att minimera det”, säger Jim Ryan, vice vd för affärsutveckling på Quanata.

Verktyget simulerar olika scenarier, till exempel att skriva ett sms medan bilen kör i 110 km/h. Det jämför också reaktionstider vid samma hastighet när föraren koncentrerar sig på körningen kontra att försöka beställa mat i en app.

Testet med sms:et är särskilt effektivt för att illustrera problemet.

ANNONS

Det tog mig i genomsnitt 25 sekunder att skriva ett sms. Om jag hade suttit bakom ratten i en bil som körde i 110 km/h skulle jag ha färdats över 802 meter med blicken på telefonen. Inte bra.

En skärmavbild från tjänsten som du kan testa själv.
En skärmavbild från tjänsten som du kan testa själv.
ANNONS

Senaste nytt

En ögonöppnare

Utvecklarna bakom simulatorn är medvetna om att verktyget främst är till för att öka medvetenheten. För akademiska studier finns mer avancerade simulatorer, som den 80 miljoner dollar dyra National Advanced Driving Simulator i Iowa, USA.

“Även om den här simulatorn inte kan ge en fullständig bild av farorna med distraktion bakom ratten, hoppas vi att den illustrerar hur farligt det är att titta ner på telefonen”, säger Jim Ryan.

Lyckligtvis är lösningen på problemet ganska enkel, åtminstone i teorin. Håll ögonen på vägen och spara mobilanvändandet till när du har parkerat.

Ändring i trafikförordningen

Från den 1 februari 2018 får du som förare inte använda mobilen eller annan kommunikationsutrustning om du håller den i handen när du kör ett motordrivet fordon. Regeln är till för att skydda dig och andra i din omgivning.

Så här står det i trafikförordningen:

“Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen”.

Läs även:

Kina utmanar USA i rymden: “Håll er borta”. Realtid

ANNONS

Kritiken: För liten prissänkning på plastpåsar. News 55

Snurrigt: Här finns världens mest förvirrande rondell

En brittisk stad har en korsning som får trafikplanerare att klia sig i huvudet. Den kallas “Magic Roundabout” och består av sex rondeller i en. Swindon,

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]