Dagens PS

Europas bilindustri närmar sig en riktigt kritisk punkt

Stellantis ordförande John Elkann och Fiat 500 Hybrid. (Foto: Fiat och Andrew Medichini/AP/TT)
Stellantis ordförande John Elkann och Fiat 500 Hybrid. (Foto: Fiat och Andrew Medichini/AP/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 26 nov. 2025Publicerad: 26 nov. 2025

Stellantis varnar för att Europas bilindustri kan tappa fotfästet om EU inte öppnar för mer flexibla utsläppsregler.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

När Stellantis ordförande John Elkann tog till orda i Turin var det inte för att fira en ny motor eller glänsa med krom. Han riktade i stället en tydlig uppmaning till EU: om utsläppskraven inte mildras kan Europas bilindustri gå mot en utveckling som blir svår att vända, enligt honom.

Det är ord som landar tungt i en bransch som redan känner av trycket från omställningen, och där många nu undrar vart vägen egentligen leder.

EU-kommissionen väntas presentera nya förslag den 10 december, och hela sektorn håller andan inför vad som kan komma att forma bilmarknaden under nästa decennium.

Elkann menar att industrin redan tagit fram ett paket för att göra reglerna mer flexibla, i hopp om att undvika en nedgång som riskerar att bita sig fast, skriver Automotive News.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Gamla knep i ny kostym

Det centrala i förslagen handlar om att bredda synen på vad framtidens bil faktiskt kan vara.

I stället för att stänga dörren vid 2035, då försäljningen av nya bensin- och dieseldrivna bilar enligt plan ska fasas ut, vill industrin att plug-in-hybrider, bilar med förlängd räckvidd och alternativa bränslen ska få fortsätta spela en roll.

Det är på många sätt ett klassiskt grepp: när reglerna blir snäva, dammar man av de lösningar som fungerat förr och ger dem en modern uppgradering.

ANNONS

Stellantis till EU: Ändra 2035-reglerna eller riskera investeringarna

Stellantis varnar EU: ändra förbudet mot nya bensin- och dieselbilar från 2035 – annars fryser koncernen framtida investeringar i Europa. Det är ingen

Tanken är att fler tekniska vägar kan ge både tid och andrum, samtidigt som utsläppen fortsätter att minska utan att hela industrin behöver bromsa in.

Ett annat förslag är att jämna ut utsläppsmålen för 2030 över flera år, i stället för att pressa fram snäva etappmål.

Dessutom lyfter branschen idén om ett omfattande skrotningsprogram och regler som gynnar produktionen av mindre bilar – något som förr var en självklarhet i Europa, men som i dag ofta hamnar i skuggan av större modeller.

ANNONS

Senaste nytt

Ola Skogö - Modulärt byggande för flexibla samhällen
Spela klippet
PS Partner

Därför växer modulärt byggande i Sverige

24 nov. 2025
Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

15 nov. 2025

Turins lilla hybrid i centrum

Lanseringen som låg till grund för Elkanns uttalanden var starten av produktionen av Fiat 500 Hybrid. Det är en modell Stellantis hoppas ska vända nedgången för koncernens italienska fabriker.

För bilköpare är den en återkomst till något välbekant: liten, smidig och byggd med en respekt för tradition som många saknat.

Stellantis nya vd, Antonio Filosa, om diskussionerna med EU. (Foto: Getty Images)
Stellantis nya vd, Antonio Filosa, om diskussionerna med EU. (Foto: Getty Images)

Stellantis nya vd, Antonio Filosa, betonade att diskussionerna med EU varit omfattande, men att det nu krävs tydliga och snabba beslut. Enligt honom är det bara genom att vinna tillbaka kunderna med modeller som 500 Hybrid som branschen kan återfå den tillväxt som behövs för investeringar och jobb.

ANNONS

Oro mellan raderna

Även om ledningen inte målade upp några konkreta konsekvenser av hårdare regler, har varningarna funnits länge.

Tidigare i år uttryckte koncernens dåvarande Europachef, Jean-Philippe Imparato, oro över att fabriker kan hotas om EU:s utsläppskrav leder till höga böter.

Även facket höjer rösten.

Gianluca Ficco från UILM menar att EU måste agera innan situationen blir svår att hantera. För honom handlar det inte bara om tillverkningslinor, utan om hela ekosystemet av jobb som hållit Europas biltradition vid liv.

Stellantis back 26 miljarder – “2025 är ett tufft år”

Biljätten Stellantis har haft ett tufft första halvår 2025. Företaget har gått med förlust, och nu lovar den nya vd:n att ta tag i problemen. Orsakerna

Ett vägskäl som kräver fingertoppskänsla

Diskussionen om utsläppsmål har ofta handlat om framtidens teknik, men Elkanns budskap påminner om att bilindustrin fortfarande står med ena foten i en lång tradition.

Balansen mellan att värna miljön och att bevara en industriell ryggrad är inget nytt, men i dag är marginalerna mindre.

ANNONS

Om EU väljer att justera reglerna återstår att se. Klart är att branschen inte vill lämna ifrån sig ratten utan kamp, oavsett hur elektrifierad framtiden blir.

Här i Europa har vi trots allt byggt bilar länge – och även om det kommer nya drivlinor, sitter hantverket djupt i väggarna.

Skandalen: Begagnade hybridbilar värdelösa

Experternas varning är tydlig: Köp en begagnad hybrid och du riskerar en ekonomisk katastrof när det oreparerbara batteriet dör. Många köpare som väljer

Missa inte:

Forskare vid KTH: Att blanda befolkningen ger liten effekt. News 55

Varning för pensionsfälla: Förmånsbilen kan bli riktigt dyr. E55

Stora grupper riskerar att tappa kontakt med 112 över en natt. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS