Dagens PS

Elektriska Citroën ë-C4 X är pinsamt dålig

Citroën ë-C4 X
Vi provkörde Citroën ë-C4 X på plats i Madrid. (Foto: Citroën)
Andreas Bergman
Andreas Bergman
Uppdaterad: 18 jan. 2023Publicerad: 18 jan. 2023

Citroën har alltid valt sin egen väg. Genom historien har detta resulterat i fullkomliga fullträffar men naturligtvis också ett gäng rullande misstag. Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Madrid för att ta reda på hur övertygande nya Citroën ë-C4 X är (spoiler alert: inte särskilt).

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Citroën ë-C4 X är en sprillans ny eldriven suv-sedan. Den har mycket gemensamt med ë-C4 men byter halvkombi-formatet mot en traditionell skuff och erbjuds enbart som ren elbil i Sverige.

Citroën ë-C4 X från sidan

Citroën ë-C4 X är bekväm, men inget mer. (Foto: Citroën)

Som foten i handsken

Sverige måste vara en av de sämsta möjliga marknaderna att lansera en ny sedan på. Förvisso har ë-C4 X ett fåtal suv-kvaliteter (högre markfrigång och egentligen inte mycket mer) men bagageutrymmet begränsas av en alldeles för liten öppning och modellen erbjuds bara med framhjulsdrift.

Citroën ë-C4 X framstår därför omedelbart som lika olämplig för det rationella och praktiska folket som är svenskarna som att bygga ett hus utan tak i Jokkmokk.

Det är uppenbart att vi nordbor inte är den tilltänkta målgruppen för den här bilen utan snarare asiater och afrikaner, men då med förbränningsmotor.

Citroën ë-C4 X bakifrån

Citroën ë-C4 X är inte särskilt lämpad för den svenska marknaden. (Foto: Citroën)

ANNONS

Senaste nytt

Otillräcklig räckvidd

ANNONS

Nya ë-C4 X kommer med ett batterialternativ, 50 kWh vilket resulterar i en WLTP-räckvidd på 360 km.

I verkligheten kan man räkna med runt 300 km, betydligt lägre än så under en svensk vinter. Det har vi fått uppleva i syster-modellen ë-C4.

Inga av dessa siffror imponerar för en bil som lanseras 2023.

Citroën själva menar att bara 15 procent av deras kunder kör mer än 250 kilometer minst en gång per år och att det därför är onödigt med mer räckvidd än så.

Den med kritiska glasögon skulle direkt genomskåda detta påstående som en dålig bortförklaring för att slippa bygga en bättre bil.

Fördelen i teorin är att ett mindre batteri resulterar i en lättare och framför allt billigare bil. I fallet ë-C4 X är detta långt ifrån sanningen, men mer om det senare.

Lansering av Citroën ë-C4 X sker i början av mars. (Foto: Citroën)

Citroën ë-C4 X har Aladdins flygande fjädring

ANNONS

Ja, Citroën själva kallar sin fjädring för ’flygande matta’ och det är faktiskt en rimlig beskrivning. Åtminstone om man kör på en jämn och fin motorväg.

Där glider man fram i precis den komfort man har kommit att förvänta sig av en Citroën, underbart!

Problemet är när vägen har små ojämnheter eftersom fjädringen inte klarar av dem alls så bra som stora, de extra vadderade stolarna (extrautrustning) till trots.

Annars är det ärligt talat uppfriskande med en bil som är stolt över sin totala avsaknad av sportiga ambitioner.

Ë-C4 X har 136 hästkrafter, är framhjulsdriven, och körupplevelsen är precis så som du förväntar dig. Bilen är trög från start, bromsarna oerhört svåranvända, och styrningen oförutsägbar.

Citroën ë-C4 X är inte särskilt inspirerande att köra. (Foto: Citroën)

Casio för Rolex-pengar

Nu till ë-C4 X allra största problem, och de är många. Körpositionen är rent ut sagt usel för långa, bagageluckans gångjärn är helt enorma och klämmer lätt sönder bagage, interiören domineras av ihålig hårdplast och baksätet är oanvändbart om man är längre än 178 centimeter på grund av det kassa huvudutrymmet.

ANNONS
Citroën ë-C4 X

Gångjärnen är direkt livsfarliga för eventuell packning man har i bilen. (Foto: Citroën)

Bagageutrymmet sväljer 510 liter. (Foto: Citroën)

Ovan nämnda punkter hade kunnat vara acceptabla i en bil vars pris återspeglar dem, men Citroën ë-C4 X kostar från 534 990 kronor, och utrustad så som man vill ha den närmare 600 000 riksdaler.

Redan innan Teslas aggressiva prissänkningar (som för övrigt kommunicerades samma dag som provkörningen, var ë-C4 X prissatt av någon som verkar ha stoppat huvudet i sanden och totalignorerat konkurrenslandskapet.

Lista på elbilar man kan köpa för ungefär samma eller mindre pengar:
Nissan Leaf: 379 700 kr
Fisker Ocean: Cirka 450 000 kr
Tesla Model 3: 519 990 kr
Kia Niro EV: 530 500 kr
Tesla Model Y: 539 990 kr
Hyundai Ioniq 5: 559 900 kr
Polestar 2: 569 000 kr
Volvo XC40 Recharge: 579 900 kr

En Tesla Model 3 är alltså billigare än en Citroën ë-C4 X. Låt det sjunka in. Inte ens Citroën tycker att deras nya bil bör jämföras med Tesla eller Polestar, men ändå kostar de ungefär lika mycket.

Här får du en Casio för Rolex-pengar vilket ju inte framstår som ett särskilt attraktivt erbjudande.

Citroën ë-C4 X

Interiören domineras av hårdplast. (Foto: Citroën)

ANNONS

Summan av kardemumman

Nya Citroën ë-C4 X faller tyvärr spektakulärt platt på ett sätt som man sällan ser nuförtiden.

Bara konceptet att basera en suv på en sedan (notera att detta skiljer sig från coupé-suvar som baseras på en suv i grunden) är dömt att misslyckas, titta bara på Honda Crosstour som slutade tillverkas efter bara fem år för att det inte finns någon vettig efterfrågan på en sådan typ av bil.

Tittar vi sedan på priset så ser vi att det behöver sänkas i storleksklassen 150 000 kronor för att bilen ska vara värd att ens överväga.

Naturligtvis är det helt osannolikt dålig timing för Citroën att Tesla sänkte priset på sina bilar just när de gjorde det men även jämfört med övriga, ännu icke prisjusterade, elbilar framstår ë-C4 X som en usel deal.

Vi får vänta att se vad privatleasingpriset blir, men det måste vara ruskigt lågt för att ë-C4 X ska framstå som attraktiv.

Visst är Citroën ett märke som gör kul grejer med sina unika designer och sitt fokus på komfort, men det är inte tillräckligt för att övertyga i fallet ë-C4 X. Här är det tillbaka till ritbordet som gäller.

Citroën ë-C4 X

Citroën ë-C4 X är på tok för dyr och lever inte alls upp till prislappen. (Foto: Citroën)

ANNONS

Citroën ë-C4 X
Motor: Elmotor fram, 136 hästkrafter, 260 newtonmeter
Kraftöverföring: En-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 9,5 sekunder
Toppfart: 150 km/h
Elektrisk räckvidd: 360 kilometer
Vikt: 1 728 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4600/1525/1800 mm
Pris: Från 534 900 SEK

Högsta Växelns första intryck av Citroën C4 X

Slutbetyg: 1,5/5

Citroën ë-C4 X är bekväm, och redan där tar tyvärr komplimangerna slut. Egentligen är vilken annan elbil som helst för ungefär samma peng ett bättre köp. Till följd av detta gissar jag att ë-C4 X kommer att vara en utomordentligt ovanlig syn på de svenska vägarna framöver.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Andreas Bergman
Andreas Bergman

Motorjournalist. Medgrundare av Högsta Växeln 2015.

Andreas Bergman
Andreas Bergman

Motorjournalist. Medgrundare av Högsta Växeln 2015.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS