Dagens PS

Sverige vill ge 54 000 kr i elbilsstöd – men bara till vissa

Regeringen vill rikta nytt elbilsstöd till hushåll i glesbygd där kollektivtrafiken ofta saknas och bilen är avgörande i vardagen
Regeringen vill rikta nytt elbilsstöd till hushåll i glesbygd där kollektivtrafiken ofta saknas och bilen är avgörande i vardagen (Foto: Fredrik Sandberg / TT)
Linn Kolar
Linn Kolar
Uppdaterad: 07 juli 2025Publicerad: 07 juli 2025

Regeringen vill göra det lättare att köpa eller leasa elbil – men bara vissa hushåll omfattas av förslaget, som nu granskas av EU.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Regeringen går vidare med ett nytt elbilsstöd som riktar sig till landsbygdens hushåll med lägre inkomster.

Samtidigt är Sverige det enda EU-land som i tid lämnat in sin sociala klimatplan, men nu väntar granskning från Bryssel.

Missa inte: Stockholms nybyggen står tomma – ”Byggt fel bostäder”. Dagens PS

Elbilar för fler hushåll

Regeringen har klubbat ett förslag som kan ge hushåll med lägre inkomster i glesbygden upp till 54 000 kronor i bidrag när de köper eller leasar en elbil, ny eller begagnad. Bidraget ska enligt förslaget delas ut med 1 500 kronor i månaden under tre år.

För att få ta del av premien krävs att hushållets inkomst ligger under 80 procent av medianinkomsten, det motsvarar 23 000 kronor efter skatt för en ensamstående eller 57 000 kronor för en tvåbarnsfamilj med två vuxna. Planen är att stödet ska kunna börja gälla från januari 2026.

”Att snabba på elektrifieringen av transporterna och underlätta även för hushåll med svagare ekonomi och begränsad tillgång till kollektivtrafik att ställa om från fossila bränslen är en viktig åtgärd”, skriver regeringen i ett pressmeddelande den 26 juni 2025.

Få dagens viktigaste nyheter från Dagens PS. Prenumerera på våra nyhetsbrev.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Sverige snabbast i EU

ANNONS

Sverige är ensamt i EU om att ha lämnat in sin sociala klimatplan före deadline, vilket innebär att man slipper riskera fördröjda utbetalningar från den nya sociala klimatfonden. Det rapporterar Aktuell Hållbarhet, som också påpekar att EU-kommissionen nu påbörjat sin granskning av förslaget.

Pengarna kommer från EU:s sociala klimatfond, men det är varje medlemsstat som ansvarar för att ta fram en plan för hur stödet ska användas nationellt. Den svenska regeringen har alltså föreslagit att en del av pengarna ska gå till ett nytt elbilsstöd.

Totalt omfattar fonden 700 miljarder kronor och finansieras av det nya utsläppshandelssystemet ETS 2 som börjar gälla 2027. Medlen är tänkta att mildra de sociala konsekvenserna av klimatpolitiken, som exempelvis stigande priser på fossila bränslen.

Naturvårdsverket har, på uppdrag av regeringen, tagit fram både förslag till hur elbilspremien ska se ut och ett underlag till klimatplanen. Om planen godkänns i nuvarande form kan drygt 100 000 hushåll få stöd fram till 2032.

Läs också: Nu blir det dyrt att köpa bostad – här står “fel” bostäder tomma. Dagens PS

Tidigare bilstöd ifrågasatt

regeringen klimatbonus
När ett pristak infördes för klimatbonusen 2022 betonade Annika Strandhäll (S) att de som har råd med bilar över 700 000 kronor inte behöver stöd från skattebetalarna. (Foto: TT / montage)

Syftet med det nya stödet är att nå hushåll som inte tidigare haft råd att ställa om i landsbygdskommuner eller områden med bristfällig kollektivtrafik.

Sverige har sedan tidigare infört flera klimatrelaterade bilstödsystem som miljöbilspremien, supermiljöbilspremien, bonus–malus, skattebefrielse och nedsatt förmånsvärde, för att få fler att välja miljöbilar.

ANNONS

Men enligt Riksrevisionen har tidigare stöd varit ojämnt fördelat över landet, med klart högre utbetalningar i storstäder. Systemet har dessutom särskilt gynnat förmånsbilister.

För att sätta en gräns införde regeringen 2022 ett pristak för elbilar i bonusprogrammet. Bilar som kostade över 700 000 kronor fick inte längre någon bonus. Dåvarande klimat- och miljöminister Annika Strandhäll (S) kommenterade beslutet så här:

“Vår utgångspunkt är att den som har råd att köpa bilar i den prisklassen inte heller behöver det här stödet från skattebetalarna”, sa hon till Ekot i Sveriges Radio.

Social klimatfond och elbilspremie

    • Gäller hushåll med upp till 80 procent av medianinkomsten

    • Upp till 54 000 kr i stöd (1 500 kr/mån i tre år)

    • Gäller både nya och begagnade elbilar

    • Sverige först i EU att lämna in planen

    • Start planerad till januari 2026

Källa: Aktuell hållbarhet & Regeringskansliet. 

Läs även: Oväntad rymdsignal förbryllar forskare – kom från fel håll. Dagens PS

Läs även: Kaffe sjunker globalt – men varför sjunker inte priset i butik? Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Linn Kolar
Linn Kolar

Nyfiken skribent som bevakar företagsnyheter, teknik och samhällstrender – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på världen.

Linn Kolar
Linn Kolar

Nyfiken skribent som bevakar företagsnyheter, teknik och samhällstrender – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på världen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS