Dagens PS

Brittisk bilindustri kämpar mot Brexit och Corona

Det är oro i den brittiska bilindustrin. Hur kommer det att bli med tullar efter Brexit? (Foto: Autocar)
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 09 juni 2020Publicerad: 09 juni 2020

Efter att ha dominerat nyhetsagendan under de senaste fem åren försvann allt prat om Brexit efter coronavirusutbrottet. Men problemen med Brexit kommer allt närmare och ett frihandelsavtal är förmodligen enda sättet att rädda den brittiska bilindustrin.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Inget virus stoppar Brexit

Storbritanniens ståndpunkt är att den inte kommer att förlänga sin övergångsperiod med EU efter utgången av detta år, och bilindustrins ståndpunkt är att allt annat än ett frihandelsavtal mellan Storbritannien och EU skulle ha katastrofala konsekvenser för den brittiska bilindustrin.

Från 2021 kommer bilar som kommer in från utlandet att omfattas av en importtull på 10 procent om Storbritannien och EU misslyckas med att göra en överenskommelse. Cirka 81% av alla bilar som byggdes i Storbritannien förra året exporterades, och EU tog nästan 55 procent av det totala antalet, totalt 576 000 bilar.

Så för tillfället kvarstår Brexit i sitt till synes fastställda mönster, även om Felipe Muñoz, Jato Dynamics globala analytiker, inte förväntar sig att pandemin ska påverka det förväntade resultatet för Storbritanniens bilindustri. “Ekonomin har redan tagit upp de flesta av de risker som härrör från Brexit,” säger han. “Alla beslut som skulle fattas på grund av Brexit togs redan tidigare, och denna kris kommer inte att förändra dem.”

Ett frihandelsavtal med EU är räddningen

Vad pandemin hotar att medföra är att den ekonomiska situationen för vissa biltillverkare blir ännu värre och äta upp alla framsteg som gjorts i återhämtningen. “En Brexit som inte inte innehåller frihandelsavtal i slutet av 2020 riskerar att eliminera ansträngningarna för att få bilindustrin tillbaka på rätt spår,” säger Eric-Mark Huitema, vd för European Automobile Manufacturer Association (ACEA).

Låg batteriproduktion skapar problem

Jaguar Land Rover har till exempel sagt att det skulle kosta 500 miljoner pund per år i tullar för fordonsexporten, och ACEA konstaterar att eftersom Storbritannien producerar så få elmotorer och batterier blir EV:s särskilt mottagliga för höga tullar, med tanke på hur en stor del batteriet utgör en bils totala kostnad.

ANNONS

Pandemin skapar nya villkor

Nya handelsavtal med länder utanför EU kommer sannolikt inte att vara färdiga fram till år 2021, och Storbritannien kan komma att upptäcka att villkoren kommer att vara annorlunda än före coronakrisen, eftersom länder kan ha blivit oroliga av hur utsatta de är för globala leveranskedjor och har mer pressande inhemska problem för att lösa först.

Muñoz säger: “Problemet för Storbritannien är att andra potentiella kommersiella partners, som USA, nu är på väg in i en lågkonjunktur, så Storbritannien kommer att ha ännu fler svårigheter att ersätta handeln med EU.”

Källa: Autocar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS