Nya Ford Mustang Mach-E GT är en av världens kvickaste SUV:ar.
Prestandaversionen av Fords elbil spöar bilar som Porsche Cayenne Turbo, Audi RS Q8 och Maserati Levante upp till 100 km/h.
Fartresurserna är i sann Mustang-klass – men det komfortabla chassit får kämpa hårt för att tämja vildhästarna i svensk halka. 

ANNONS

Nu tar Ford nästa steg med sin nya elbil Mustang Mach-E. Efter att vanliga versionen lanserats i Sverige och Europa kommer nu prestandaversionen Mustang Mach-E GT. Sportiga och effektstarka elbilar blir allt populärare och Fords nyhet är ett av de piggaste tillskotten i SUV-klassen.

Få bilar har så sköna proportioner och böljande linjer som Ford Mustang Mach-E. GT-modellen är ännu läckrare än vanliga Mach-E. Foto: Maths Nilsson

Det handlar om en riktigt snabb bil, i alla fall från stillastående på raksträckor. 0-100 km/h på 3,7 sekunder gör att Mustang Mach-E matchar nästan alla prestanda-SUV:ar i världen. En Lamborghini Urus är blott en tiondel snabbare.

Lika snabb som Tesla Model Y Performance

Den stora och tunga SUV:en är till och med lika snabb som brutala sportkupén Ford Mustang GT500 Shelby, i alla fall upp till 100 km/h. Av en ren händelse har bilen samma acceleration som den kommande Tesla Model Y Performance.

Fjädringen är riktigt komfortabel med tanke på att Mach-E vill vara en GT-bil. Foto: Maths Nilsson

Det är inte utan att jag är förväntansfull när jag får nycklarna till en läckert orange Mustang Mach-E  i den ovanligt stränga svenska vinterkylan. Ford har jobbat med detaljer för att ge GT-versionen ett tuffare utseende.

En riktig smällkaramell

Redan grundbilen är riktigt snygg och med större sporthjul och tuffare svart front är GT-versionen ännu läckrare. En riktig smällkaramell som väcker habegär med linjeskön design.

Interiören har fått nya sportstolar. Sköna att sitta i, men inte så mycket sidostöd. Foto: Ford

Fords handtagslösa knappsystem för att äntra kupén fungerar perfekt i den stränga vinterkylan och jag tar plats i sportstolarna. Det mesta är sig likt från den vanliga Mustang Mach-E, men interiören har tuffats till jämfört med standardversionen.

ANNONS
ANNONS

Gigantisk skärm

Sportstolarna är snygga att titta på, men erbjuder inte så mycket extra sidostöd. Men de är sköna att sitta i. Förarmiljön domineras av enorm stående skärm på 15,5 tum. Större än i Tesla, men gränssnittet är onödigt stort.

Förarmiljön är identisk med vanliga Mustang Mach-E, förutom en sportratt. Skärmen är riktigt biffig med stort gränssnitt. Foto: Ford

Jag vrider på ratten i mittkonsolen som lägger i körlägena och ger mig i väg ut i trafiken. Till en början känns bilen ungefär som vanliga Mustang Mach-E att köra.

En GT-bil med komfort

Känslan är mer komfortabel vardagsbil än tuff GT-bil. Jämfört med Tesla Model Y som har skarp styrning och hårt fjädrat chassi känns Forden mer som en komfortkryssare trots GT-emblemen. Som vardagsbil kommer Forden att vara lätt att leva med.

Ford vill ha nästan 100 000 kronor extra för Mustang Mach-E GT jämfört med Tesla Model Y Performance som är lika snabb. Foto: Maths Nilsson

Vid rödljuset faller jag direkt för frestelsen att lägga i ”Untamed”-läget och testa accelerationen. Några dragrace på en helt öde landsväg försämrar mönsterdjupet i de tyska däcken ytterligare. Det är inte speciellt halt ute, men de tyska vinterdäcken är halkiga när temperaturen är -10 grader. De 487 hästkrafterna känns väldigt vilda och ritar långa svarta streck i asfalten.

Friktionsdäcken från Good Year är av Europatyp och har svårt med all kraft på frusen svensk asfalt. Foto: Maths Nilsson

Drivlinan och autobahndäcken har svårt att få ner alla vildhästarna backen. Är det minsta halt ute är det overkill med så här mycket effekt och vridmoment. Gasar jag fullt när det svänger är det lätt att tappa greppet. Kraften är helt enkelt för stor för att kunna utnyttjas i svenskt vinterväglag. Men på sommarväg lär det vara roligt värre.

Räckvidden är 50 mil enligt WLTP. Räkna med mindre om du kör motorväg på vintern. Foto: Ford

Mustang Mach-E GT kommer med det adaptiva stötdämparsystemet MagnaRide, men jag känner inte så stor skillnad mot den vanliga Mustangen. Men väglaget tillåter inga större utsvävningar, så ta omdömet med en nypa salt.

Spinner loss på motorväg

Vridmomentet är enormt och bilen vill gärna tappa en del grepp även om jag trampar gasen i botten på den aningen hala motorvägen. Den som vill köra lugnt och säkert kan lägga i de andra körlägena, då är bilen mycket snällare. På ojämna svenska vägar går Mach-E GT mjukt och tyst, och sväljer ojämnheter.

ANNONS
ANNONS
Mustang Mach-E GT ska vara lika snabb upp till 100 km/h som superbilen Mustang GT500 Shelby: 3,7 sekunder. Foto: Maths Nilsson

Räckvidden är 50 mil enligt WLTP, och bilen tappar inte alltför mycket trots den stränga novemberkylan. Men på korta körningar skjuter förbrukningen i höjden, när bilen använder ström till att värma upp den iskalla kupén.

Prislappen för Ford Mustang Mach-E GT börjar på  864 900 kronor. För den som gillar att synas och accelerera snabbt är det ett lockande erbjudande. GT bjuder på mer körglädje än vanliga Mach-E, utan att bli stötig och nervös. Den enda bilen i klassen som kan jämföra sig med Forden i kvickhet är den kommande prestandamodellen av Tesla Model Y. Den är nästan 100 000 kronor billigare än Mach-E GT, och det kan bli en tuff match för Ford.

Mustang Mach-E är trevlig att titta på från alla vinklar. Foto: Maths Nilsson

För den som fastnat för Mustangen och dess linjesköna och tuffa design kan standardmodellen Long Range med 61 mils räckvidd vara ett minst lika attraktivt val som GT. Long Range lockar med 200 000 kronor lägre pris och 11 mils längre räckvidd, även om accelerationen är förhållandevis seg. På privatleasing kostar den från 5495 kronor. Den hade jag valt.

Fakta Ford Mustang Mach-E GT

Pris: 874 900 kr
Batteri: 88 kWh netto.
Räckvidd: 500 km (WLTP).
Förbrukning kWh/100km: 20,0. (WLTP
Effekt: 487 hk (358 kW).
Prestanda: 0-100 km/h på 3,7 sekunder. Toppfart: 200 km/h.
Mått: Längd 4713 mm, Bredd, med speglar  2097, Höjd  1624
Vikt: 2250 kg. 

Kör du korta sträckor på vintern blir förbrukningen väldigt hög, särskilt om du måste ha på värmen en stund innan avfärd. Foto: Maths Nilsson
En tuffare grill och mer aggressiv front är den stora skillnaden mot vanliga Mustang Mach-E. Samt den extroverta lackeringen. Foto: Maths Nilsson
Fyrhjulsdriften klarar halka och terräng, så länge du inte släpper lös alla hästkrafter för snabbt. Foto: Maths Nilsson
Baksätet har gott om plats, ungefär som i Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron. Foto: Ford
Bagageutrymmet är riktigt rymligt. Foto: Ford
Det finns få bilar som hänger på när Ford Mustang Mach-E släpper loss från start. Bilen är nästan lika snabb i starten som Lamborghini Urus. Foto: Maths Nilsson