Dagens PS

Audi vässar e-tron inför elbilstävling

Uppdaterade Audi e-tron i kamouflage (Foto: Audi)
Joel Sandberg
Joel Sandberg
Uppdaterad: 16 okt. 2023Publicerad: 24 sep. 2022

Audi e-tron är märkets första elbil. Den lanserades 2018 och började levereras året därpå – nu visar Audi upp en prototyp av den nya bilen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

E-Cannonball är ett elbilsrally som har funnits sedan 2018. Loppet går av stapeln i Hamburg, Tyskland och går ut på att mäta elbilar och elmotorcyklars effektivitet.

500 kilometer på el

I år är racet en 500 kilometer lång sträcka som körs i form av ett hjärta med start och målgång i Hamburg.

Nya Audi e-tron deltar i årets upplaga av E-Cannonball (Foto: Audi)

Lagom till årets upplaga av E-Cannonball, som pågår denna helg, 23–25 september, visar Audi upp ett exemplar av uppdaterade Audi e-tron.

ANNONS

Senaste nytt

Effektivare bil  längre räckvidd

Rubriken till pressmeddelandet är ”effektivitet är målet” vilket indikerar att nya e-tron är effektivare än nuvarande e-tron.

Aktuella e-tron har en uppgiven räckvidd på upp till 437 kilometer. Det bleknar en aning om man jämför med konkurrenter som Tesla Model X som uppger 560 kilometer och Volkswagen ID.4 som uppger upp till 530 kilometers räckvidd.

Bakljusen samt LED-list känns igen från tidigare (Foto: Audi)

ANNONS

Knapphändig information

Audis tävlingsbil är kamouflerad från topp till tå och informationen kring bilen är oerhört knapphändig.

Designen ser inte ut att skilja sig avsevärt från nuvarande generation. Formerna, strålkastarna och baklyktorna känns tydligt igen.

En effektivare bil ger sannolikt längre räckvidd (Foto: Audi)

600 kilometers räckvidd?

I en Youtube-video (se nedan) där bilen syns på nära håll berättar en tysk presentatör att han uppskattar uppdaterade e-trons räckvidd till över 600 kilometer.

Om det verkligen stämmer får vi se när bilen har premiär i november.

Läs även: Volkswagen: Ersätt flyget med självkörande bilar 
Läs även: Bara 1,5 procent av världens bilar är elektriska 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS