Dagens PS

Årets stjärnor: Bilarna som tog hem topputmärkelserna

Tidningen Autocar har utsett ett gäng vinnare, här är dem. (Foto: Dacia, Alpine och Porsche)
Tidningen Autocar har utsett ett gäng vinnare, här är dem. (Foto: Dacia, Alpine och Porsche)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 26 juni 2025Publicerad: 26 juni 2025

I bilvärlden hyllas årets främsta fordon. Autocar har utsett vinnarna bland bilarna som imponerar med unik design och prestanda.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I bilvärlden är varje år en spännande kamp om innovation, prestanda och design. Autocar, den ansedda biltidningen, firar årligen de främsta bilarna och personerna bakom dem. I år hölls utmärkelserna i centrala London och flera fordon stack ut från mängden med sina unika egenskaper och förmåga att imponera.

Här är vinnarna av Autocar Awards 2025.

Årets Autocar Awards bjöd på en rad intressanta vinnare, från rena prestandabilar till praktiska familjefordon och banbrytande elbilar. Här är de bilar som enligt Autocar förtjänar fem stjärnor.

Porsche 911 S/T – en ikon i en ny tappning

Porsche 911 S/T (Foto: Porsche)
Porsche 911 S/T (Foto: Porsche)

Porsche 911 S/T utsågs till en av årets femstjärniga bilar, och det är inte svårt att förstå varför. Det är en bil som erbjuder en körupplevelse utöver det vanliga, där varje detalj samspelar för att skapa en fordonsteknisk mångsysslare. Bilen beskrivs som både flytande och stram, komponerad men ändå busig, och med en känsla som är både toppmodern och klassisk.

Från ett körperspektiv är den otroligt ren och uttrycksfull, med en fantastisk drivlina och de ergonomiska förardetaljer som är typiska för 911. Autocar förutspår att S/T kommer att bli en av de allra största 911-modellerna genom tiderna, inte bara för att den fyller en nisch, utan för att den har en egen sprakande identitet.

ANNONS

Senaste nytt

Skoda Superb Estate – praktikalitet som imponerar

Skoda Superb Estate (Foto: Skoda)
Skoda Superb Estate (Foto: Skoda)
ANNONS

Skoda Superb Estate är kanske inte den mest sensationella vinnaren, men dess praktikalitet och genomtänkta design har gjort den till en femstjärnig favorit. I en tid då många tillverkare skrotar fysiska knappar till förmån för pekskärmar, håller Skoda fast vid en viss tradition, vilket uppskattas av många förare.

Superb är inte flashig eller revolutionerande, men den förfinar konceptet med en förnuftig kombibil. Den använder beprövade komponenter från Volkswagen-koncernen och gör det på sitt eget sätt när det finns en bättre lösning. Resultatet är en bil som “tyst men bestämt uppfyller sitt syfte”, och det är därför den förtjänar sitt namn mer än någonsin, enligt Autocar.

Hyundai Ioniq 5 N – elbilen som förändrar spelet

Hyundai IONIQ 5 N (Foto: Åsa Wallenrud)
Hyundai IONIQ 5 N (Foto: Åsa Wallenrud)

Hyundai Ioniq 5 N beskrivs som en helt ny typ av förarbil. Även om den på bild kan likna en hot hatch, är den större, tyngre och kraftfullare, packad med hårdvara och mjukvara designad för att underhålla. Den har dubbla elmotorer, en fram och en bak, som driver alla fyra hjul med en total effekt på 641 hästkrafter.

Trots sin vikt på cirka 2 235 kilogram är Ioniq 5 N extremt snabb. Bilar som verkligen förändrar spelplanen är sällsynta, men Ioniq 5 N är just en sådan. Autocar konstaterar att den elektriska förarbilen har anlänt och kommer att integreras smidigt i de flesta liv, med “massor av leenden”.

Läs också: Test: Hyundai Ioniq 5 N – äkta körglädje

Kategoriutmärkelser: Bäst i sin klass av bilarna

Utöver de femstjärniga bilarna delade Autocar ut priser i flera specifika kategorier, där varje vinnare utmärkte sig inom sitt område.

ANNONS

Bästa roliga elbil: Alpine A290

Alpine A290 (Foto: Alpine)
Alpine A290 (Foto: Alpine)

Alpine A290 är en elbil som levererar körglädje. Den är utvecklad av samma team som skapade bilar som Renaultsport Clio 182, och fokus ligger på hur lätt den är att köra snabbt och hur engagerande den är på en kurvig väg.

Matt Prior från Autocar noterade att “den tar vid där Renaults hot hatches slutade”. Även om det inte är den första elbilen som visar att elbilar kan tilltala entusiaster, skriver A290 om formulan på ett tilltalande, unikt och tillgängligt sätt. Enligt rapporter kommer priset för Alpine A290 att ligga runt 420 000 svenska kronor.

Läs också: Alpine A290: Från racing till gatan

Storbritanniens bästa förarbil: McLaren Artura

McLaren Artura (Foto: McLaren)
McLaren Artura (Foto: McLaren)

McLaren Artura har utvecklats och förfinats sedan den knappt missade pallen i 2022 års tävling. Sedan dess har justeringar ökat dramatiken (på rätt sätt) och dess dynamiska attraktionskraft, vilket ledde till seger i fjol. Dess mångsidighet som mittmotor-superbil är speciell.

Den känns som en bil man bekvämt kan pendla till jobbet med, utföra ärenden och ta på resor. Denna användarvänlighet går hand i hand med en nivå av prestanda, hanteringsprecision och förarupplevelse som inget annat kunde mäta sig med på banan.

ANNONS

Bästa drömbil: Lamborghini Revuelto

Lamborghini Revuelto (Foto: Lamborghini)
Lamborghini Revuelto (Foto: Lamborghini)

Lamborghini Revuelto är den drömbil som verkligen flyttar fram gränserna. Trots att den har ett större fotavtryck än Aventador, erbjuder den en helt ny dimension av hantering, delvis tack vare en ny, ultrasnabb kontrollenhet som hanterar antisladdsystem, vridmomentfördelning och vridmomentstyrning. Resultatet är att den största, snabbaste och mest brutala Lamborghinin nu känns sammanhållen och redo att underhålla sin förare.

Aventador höll en på avstånd, men med Revuelto kan man verkligen “ge sig hän”, vilket är en unik upplevelse i en superbil med 1 001 hästkrafter, en naturligt aspirerad V12-motor och ett utseende som stoppar trafiken. Det är också den snabbaste bilen som Autocar hittills har testat, och den slår Bugatti Veyron Super Sport.

En Lamborghini Revuelto kan ligga på ett pris från cirka 6 149 000 svenska kronor för en modellbil, men för en fullstor bil är priset betydligt högre.

Bästa prisvärda bil: Dacia Duster

Dacia Duster (Foto: Dacia)
Dacia Duster (Foto: Dacia)

Dacia Duster är inte den billigaste bilen på marknaden, men den är exceptionellt prisvärd eftersom den erbjuder så mycket för så (relativt) lite. Duster bör inte stämplas som en budgetbil, utan snarare som en modern och populär suv som med sitt kantiga men självsäkra utseende, stora hjul och en platt motorhuv ger en känsla av en mindre terrängbil.

Interiören, med sin kantiga instrumentbräda, kan nästan lura en att tro att man sitter i en Defender. Dacia Duster tillvaratar den uppenbara idén att erbjuda köpare allt de behöver, inget de inte behöver och precis tillräckligt av det de vill ha. I en tid då många nya bilar blir orimligt dyra, är det inte konstigt att Dacias har blivit oerhört populära.

ANNONS

Läs också: Experterna: Här är Europas absolut bästa bil

Bästa laddhybrid: Volkswagen Golf eHybrid

Volkswagen Golf eHybrid (Foto: Volkswagen)
Volkswagen Golf eHybrid (Foto: Volkswagen)

Volkswagen Golf eHybrid visar hur laddhybrider blir allt bättre. På ytan är det bara ännu en Golf, prissatt och utseendemässigt som en sådan, utan några onödiga detaljer. Och den körs mestadels som en Golf.

Men bäst av allt är att den har en utmärkt officiell räckvidd på 142 kilometer på el, vilket innebär att många ägare som kan ladda hemma sällan behöver tanka – och på de flesta platser bidrar detta till en mycket låg skattesats.

Bästa elbil: Kia EV3

KIA EV3 (Foto: KIA)
KIA EV3 (Foto: KIA)

Kia EV3 spelar inte bara ett nummerspel som ser bra ut på papperet. Istället är detta en tilltalande, väl avrundad bil som står sig väl i jämförelse med ett växande antal konkurrenter. På vägen kräver den väldigt lite av sin förare. EV3 anpassar sig helt enkelt till körstilen med intuitiva kontroller, justerbar regenerativ bromsning och en behaglig, medelvägs balans i hanteringen.

Väljer man instegsmodellen med mindre hjul är åkturen också mjuk. Den luftiga interiören har bekväma stolar med en höjd körposition. Framför föraren finns tillräckligt med fysiska knappar, samt ett smidigt infotainmentsystem – “en åtta- och en åttioåring skulle känna sig lika hemma här”. Båda skulle också ha lätt att förvara sina saker i det stora bagageutrymmet.

ANNONS

Läs också: Den här bilen är utsedd till årets bil i världen 2025

Bästa småbil: Fiat Grande Panda

Fiat Grande Panda (Foto: Fiat)
Fiat Grande Panda (Foto: Fiat)

Fiat Grande Panda kunde lätt ha varit tråkig och fantasilös, en bil utan unika, uppseendeväckande funktioner på grund av kostnadsbesparingar och ett relativt lågt pris. Men så blev det inte. Grande Panda är resultatet av att en biltillverkare uppmärksammar och respekterar både sitt arv och nytänkande för att ge sin nya modell en genuin attraktionskraft bland både lojala och nya köpare.

Få rivaler kan matcha Fiats karaktärsnivåer. Utrustningsnivån är lika imponerande. Som standard får man 16-tums vita stålfälgar, en 10,25-tums pekskärm, luftkonditionering, farthållare, parkeringssensorer bak och en så smart funktion att man undrar varför den inte introducerades för årtionden sedan: en infällbar laddkabel.

Läs också: Journalisterna lyriska över Fiat Grande Panda – “En triumf för Fiat”

Bästa 4×4: Land Rover Defender Octa

Land Rover Defender Octa (Foto: Land Rover)
Land Rover Defender Octa (Foto: Land Rover)

Land Rover Defender Octa är en spännande prestandabil som Autocar har lärt känna väl på kort tid. Den nya Defender Octa är inte ute efter att böja fysikens lagar på vägen, utan snarare att utöka användbarheten på alla plan.

ANNONS

Många två och ett halvt ton tunga super-suvar uppnår sina snabba accelerationstider genom att byta till prestandadäck för landsvägskörning, eller genom att förstärka sportfjädringen, vilket offrar markfrigång och hjulupphängning, och därmed verklig terrängförmåga. Vissa blir så fokuserade på snabb väg- eller bankörning att all meningsfull dubbelanvändbarhet helt försvinner. De blir lyxiga super-sedaner på styltor. Men inte denna.

Bästa tillverkare: MG

En bild på ett par bilar från MG. (Foto: MG)
En bild på ett par bilar från MG. (Foto: MG)

För femton år sedan, när den oimponerande MG 6 lanserades, hade få trott att MG en dag skulle vinna priset som bästa tillverkare. Inte ens för fyra eller fem år sedan, när MG:s produkter var solida, händelselösa, oinspirerande att titta på, lågprissatta produkter, hade någon förutspått detta.

Cyberster är kanske inte kärnfordonet i MG:s sortiment, men den symboliserar hur långt denna tillverkare har kommit. Det har gått nästan två årtionden sedan SAIC tog över det nedlagda MG-märket, sökte ett namn som var igenkännbart för västerländska konsumenter och hanterade det varsamt (vissa kunder tror fortfarande att det är ett brittiskt märke). Det har ett design- och ingenjörscenter i Midlands i Storbritannien, men kärnarbetet och tillverkningen utförs i Kina.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Det är den blandningen – ett namn vi känner igen och visst europeiskt inflytande på design och köregenskaper, men med kostnadsfördelarna av kinesiskt ägande och tillverkning – som ligger bakom MG:s meteoriska uppgång i popularitet.

Försäljningstillväxten vid decennieskiftet kunde ensam vara ett skäl att utse dem till bästa tillverkare. Men det är kvaliteten, värdet och nu designattraktionskraften hos produkterna som verkligen gör det övertygande.

Cyberster representerar en måttstock för var MG kommer ifrån, men känns också som en språngbräda för vad de kommer att erbjuda oss härnäst. MG Cyberster har ett startpris från 799 990 svenska kronor.

ANNONS

Sveriges dyraste elbil kan bli din

Sveriges dyraste elbil, McMurtry Spéirling, kan bli din. Denna otroliga fläktbil trotsar fysiken och slår rekord – nu tillgänglig i Norden. Den här

Missa inte:

Den danska korvvagnen kan hamna på Unescos lista över kulturarv. News 55

Svensk el: Här ligger kundernas miljarder – oanvända. E55

Batljan trotsig – trots att långivarna vänt honom ryggen. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS