Alla som har kört en nyare bil är bekant med Apple Carplay. Detta gränssnitt utgör ett alternativ till moderna bilars alltför ofta bristfälliga infotainmentsystem, genom att överföra Iphone-upplevelsen till skärmen i bilens mittkonsol. Nu vill Apple utöka konceptet markant, och ta över hela bilen.

ANNONS

Vi har tidigare rapporterat om nya, utvidgade Apple Carplay. I den artikeln kan man läsa om funktionalitet och frågor som rör användningen. Följande text handlar om Apples ambitioner att öka sin centralitet i bilindustrin.

Äpplen inbakade i allt man interagerar med

Till följd av att fler och fler ytor inuti bilar täcks av digitala skärmar – i stället för reliker som fysiska mätare och reglage – och autonom körning blir allt vanligare, ser Apple sin chans att dela med sig av sin expertis. Och tjäna drivor med pengar, förstås.

Apple vill ta över allt från hastighetsmätare till klimatanläggning, vilket skulle ge dem oändlig tillgång till användardata och dessutom helt nya sätt att förfoga över informationen.

Tänk om de, baserat på exempelvis din användning av luftkonditioneringen, kunde föreslå att du stannar och hämtar en värmande eller kylande dryck, som du redan betalat för i samma ögonblick som du tackar ja till förslaget?

Det är ett typexempel på vad man vill kunna göra. På en av Apples senaste utvecklarkonferenser visade man upp möjligheten för Carplay att navigera till en bensinstation och betala för bränslet.

Möjligheterna för Apple att blanda sig i användarnas transaktioner via ett mer omfattande Carplay är mer eller mindre oändliga. Det skapar i sin tur enorm potential att tjäna pengar, som den plattform som agerar mellanhand.

Fördelen med Apple Carplay över traditionell bilmjukvara

En stor anledning till att många moderna infotainmentsystem upplevs som kassa, är att smartphones från företag som Apple har höjt våra förväntningar på användarvänlig mjukvara.

Detta samtidigt som biltillverkarna fortfarande ser förmågan att designa effektiva drivlinor och goda köregenskaper som sin primära verksamhet. De förstår inte nödvändigtvis värdet av att behålla makten över den mjukvara som används i bilarna.

Med det sagt har inte biltillverkarna nödvändigtvis en chans att konkurrera med techjättar som Apple och Google när det kommer till den typen av mjukvaruutveckling. Genom att vara experter på vad vi användare vill ha, samtidigt som de har etablerat en närvaro i nästan varenda bil, åtnjuter de en enorm skalbarhet. Detta kan de kapitalisera på och täcka astronomiska utvecklingskostnader. 

ANNONS
ANNONS

Finns det några nackdelar?

Akilleshälen med smartphonegränssnitt i bilar är att man måste bibehålla stabilitet i vad som blir mer av ett ekosystem än ett program. Apple tacklar det genom att kontrollera all hårdvara, medan Google måste bråka med desto fler variabler i och med att det finns en uppsjö av telefonmodeller med deras operativsystem.

Det är sannolikt skälet till att jag aldrig får Android Auto att fungera som det ska, och att människor i min närhet (som har andra mobilteleforner) vittnar om samma sak – om än annorlunda problem.

Måhända att det är skillnaden som gör att Apple kommer att lyckas ta över bilindustrins marknad för användarmjukvara, med en dominanstaktik som egentligen känns mer Google-aktig. Tids nog lär det visa sig.