Kinas första storskaliga produktionslina för helt solid state-batterier är i gång och markerar ett tekniskt steg som kan påverka framtidens elbilar.
Äntligen: Solid State-batterierna på löpande bandet


Mest läst i kategorin
Kina har nu byggt sin första stora produktionslina för helt solid state-batterier, och testkörningen är redan igång, skriver CNR.
Det handlar om så kallade ”torra” batterier – utan traditionell vätska – där man valt att gå ifrån flera etablerade metoder som länge ansetts självklara i branschen.
På den nya linan har man nämligen packat ihop tre klassiska moment inom anodtillverkning till ett enda steg. Den gamla ordningen med råmassa, beläggning och valsning får därmed ge vika för en torrprocess som minskar energiförbrukningen och skapar ett mer effektivt flöde.
Man kan nästan höra ingenjörerna dra en lättnadens suck när maskinerna slipper det kladdiga mellansteget.
Tio saker som bilägare bör se upp med när det blir kallt
Kylan kryper närmare och bilen får det kämpigt. Här är vinterns dolda kostnader som lurar när temperaturen tar ett kliv nedåt. När dagarna blir kortare
En ny kärna i batteriet
En annan avgörande nyhet finns i batteriets hjärta. I stället för flytande elektrolyt använder man här ett egenutvecklat fast material.
Detta ska ge bättre tålighet mot värme och en mer stabil konstruktion, något som alltid varit högt på önskelistan hos tillverkare som försökt pressa gränserna för moderna elbilar.
På traditionellt vis har man litat på vätskan i cellerna, men nu verkar tiden mogen för ett mer robust grepp där fast material får ta över.
Senaste nytt
Nästa steg: Rullbandet möter verkligheten
Produktionslinan är framtagen inom GAC-gruppen, där målet är att kunna tillverka solid state-batterier på över 60 ampere-timmar i en bilgodkänd standard.
Det innebär att tekniken inte bara är ett experiment i ett laboratoriehörn, utan redo för att närma sig verkliga fordon.
Från och med nu väntar nästa prövning: att gå från lovande tester till fungerande massproduktion, där gamla idéer får stå tillbaka för en mer hållbar och tekniskt driven batterigeneration.
Här är bästa hybridkombin – enligt experterna
Tre kombimodeller med laddsladd och familjevänlig vardagslogik ställs nu mot varandra i vårt återkommande grepp “Bäst i alla tester”. Syftet är enkelt:
Missa inte:
Forskare vid KTH: Att blanda befolkningen ger liten effekt. News 55
Varning för pensionsfälla: Förmånsbilen kan bli riktigt dyr. E55
Stora grupper riskerar att tappa kontakt med 112 över en natt. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet












