Dagens PS

11 år sedan Saab Automobile försattes i konkurs

Saab-9-5-Sedan-2011
Designmässigt ser sista generationen Saab 9-5 fortfarande modern ut. (Foto: Saab Automobile)
Erik Punt
Erik Punt
Uppdaterad: 19 dec. 2022Publicerad: 19 dec. 2022

Den holländska sportbilstillverkaren Spyker med den karismatiske Victor Muller i spetsen köpte upp Saab i början på 2010 efter en lång tids ovisshet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Köpet ingav hopp till de många entusiaster och anställda på bolaget som hoppades på märkets fortlevnad.

Saab och Spyker

Många satte ett stort hopp till holländaren som klev in som en frisk fläkt och ingjöt stort förtroende för att kunna rädda verksamheten.

Inledningsvis verkade det röra sig i rätt riktning och Saab lanserade bland annat en ny generation av 9-5, SUV:en 9-4X och 9-3 Griffin. 

ANNONS

Senaste nytt

Konkursen

I vågorna efter finanskrisen och den turbulensen som präglade märket de sista åren blev det svårt att få upp försäljningen till de nivåer man hade satt som mål.

Till slut blev den finansiella situationen för utmanande och det fanns inte längre någon annan utväg än att försätta bolaget i konkurs

– Det var en förödande upplevelse. Datumet är inristat i minnet med blod, säger Victor Muller till TTela.

ANNONS

Både Victor Muller, den tidigare VD:n Jan-Åke Jonsson och chefsjuristen Kristina Geers åtalades för ekobrottslighet men frikändes från ansvar efter en lång rättsprocess som slutade 2018. 

Trots att datumet är ett mörkt jubileum för de flesta Saab-entusiasterna lever Saab-andan starkare än någonsin.

Det här blev påtagligt under sommarens Saab-festival som var mycket välbesökt och samlade tusentals deltagare från hela världen. 

Saab lever kvar

Trots att Saab som biltillverkare är dött lever olika delar kvar i nya former. Flera av ingenjörerna som arbetade på Saab har fått nya jobb på bland Volvo Cars och Geelys utvecklingsbolag CEVT.

Personligen tycker jag att man kan se vissa likheter mellan Polestar 2 och sista generationen Saab 9-5. 

I Saabs gamla lokaler i Trollhättan huserar numera Nevs. I tio års tid har man utvecklat olika koncept och teknologier för att skapa mobilitetslösningar.

Frågan är när det faktiskt kommer att lanseras en produkt eller tjänst som man som privatperson kan köpa? 

ANNONS

Saabs reservdelsbolag som agerade säkerhet för lånen man fick från Europeiska Investeringsbanken (EIB) blev sedermera Orio och köptes nyligen upp av Hedin Group.

Där ska bolaget utgöra grunden i en satsning som skall göra Hedin till en ledande distributör av reservdelar och tillbehör.  

Saab-museet hängde under en period efter konkursen löst men räddades av ett konsortium bestående av Trollhättans stad, försvarskoncernen Saab AB samt Marcus och Amalia Wallenbergs minnesfond.

Nu finns en omfattande samling Saabar att beskåda i Nohabs gamla lokaler. Ett museum väl värt ett besök för den bilintresserade. 

Vad hade framtiden kunnat bjuda på?

19 december blir för alltid ett tråkigt minne och en brytpunkt för fordonsindustrin i Sverige.

Det tråkigaste med konkursen är att spekulera och fantisera kring vad märket hade kunnat utvecklas till om det bara funnits lite mer kapital eller en starkare ägare? 

I pipelinen fanns en ny generation av 9-3 baserad på den innovativa Phoenix-plattformen och lanseringen av en kombiversion av nya 9-5:an.

ANNONS

Hade de här modellerna kunnat ge det finansiella underlag som krävdes för att bredda modellprogrammet och öka försäljningssiffrorna?

Läs även: Världens sista Saab – unik bil till salu
Läs även: Saabfestivalen 2022 – 75 år med Saab  

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Erik Punt
Erik Punt

Skribent på Högsta Växeln och Saab-fantast.

Erik Punt
Erik Punt

Skribent på Högsta Växeln och Saab-fantast.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS