Dagens PS

Astra Zeneca lockar internationella talanger med nytt koncept

Astra Zeneca rekryterar talanger från hela världen till sitt nav för forskning och utveckling i Göteborg. Nu lanserar bolaget ett employer branding-koncept som ska väcka intresset för bolaget och för Sverige
Astra Zeneca rekryterar talanger från hela världen till sitt nav för forskning och utveckling i Göteborg. Nu lanserar bolaget ett employer branding-koncept som ska väcka intresset för bolaget och för Sverige. (Foto: Astra Zeneca)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 15 feb. 2022Publicerad: 15 feb. 2022

En av Astra Zenecas största rekryteringsutmaningar är att få hundratals talanger att vilja lämna sina liv och flytta till Sverige.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nu lanserar Astra Zeneca, tillsammans med Oddwork, ett employer branding-koncept som ska tända intresset för bolaget och för Sverige hos internationella talanger inom Life Science.

Astra Zeneca rekryterar talanger från hela världen till sitt nav för forskning och utveckling i Göteborg. Där fokuserar proffsrekryterare och omlokaliseringsteam på att locka internationella kandidater till bolaget.

Följer medarbetares vardagsliv

Hittills har inte Astra Zeneca kommunicerat vad det innebär att flytta till Sverige, eller vad den som flyttar kan förvänta sig av bolaget. Astra Zeneca har nu i samarbete med Oddwork, utvecklat ett employer branding-koncept kallat #GlobalGothenburg. Konceptet följer ett antal medarbetares vardagsliv under ett helt år, både hemma och på jobbet.

Arbetsgivare kan signalera vad talanger kan förvänta sig av att arbeta hos dem med sitt Employer Brand. Det visar hur ett företag uppfattas som arbetsgivare och den uppfattningen kan påverkas med Employer Branding, som är det företag använder för att arbeta med sina arbetsgivarvarumärken.

Ska köras digitalt och utomhus

“Tillsammans med fyra av våra inflyttade medarbetare har vi skapat en serie där de delar med sig av sina personliga resor om att flytta till Sverige, vad som har överraskat dem mest och varför de tycker om att arbeta på Astra Zeneca i Göteborg”, säger Devin Lincoln, Employer Branding Manager på Astra Zeneca, i ett pressmeddelande.

“Globala kampanjer kommer att köras i digitala kanaler, med stöd av utomhusreklam, i sex månader för att hjälpa till att skapa medvetenhet och driva trafik till en målsida där kandidater kan lära sig mer om att gå med i Astra Zenecas globala community. Internt ser vi fram emot att aktivera konceptet via event, virtuella webbplatsbesök och mycket mer”, fortsätter han.

ANNONS

Intresserad av Life Science? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Astra Zenecas koncernchef: Ett banbrytande 2021

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS