Dagens PS

Lyssnar chefen inte på dig? Gör det här

Lyssnar inte chefen? Ta hjälp av expertens råd.
Lyssnar inte chefen? Ta hjälp av expertens råd. (Anders Wiklund / SCANPIX/TT)
Julia Lundberg
Julia Lundberg
Uppdaterad: 17 juni 2024Publicerad: 17 juni 2024

Finns det någonting mer frustrerande än när någon, särskilt din chef, inte lyssnar på det du har att säga? Kanske är det tydligt att du kan lösa problemet, men ändå inte får gehör? Här kommer lösningen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Om du känner igen dig i detta är du garanterat inte ensam. Det kan vara skönt att känna ett det finns fler personer än dig med samma problem, men det är ändå ingen lösning.

Hur ska du egentligen få chefen att ta in och respektera det du har att säga?

möte kontor
Känner du dig ofta ignorerad på din arbetsplats? (Foto: Claudio Bresciani / TT)

Experten förklarar

Anette Svingstedt, universitetslektor vid Lunds universitet, förklarar för Dagens Nyheter att organisationer ofta spenderar mellan 80 och 90 procent av sin kommunikationstid på att sprida information från ledningen, medan själva lyssnandet får betydligt mindre utrymme.

Detta är problematiskt eftersom att bli lyssnad på skapar tillit och förtroende, vilket i sin tur ökar motivation och engagemang hos medarbetarna.

Dessutom visar forskning att stressnivåerna minskar och blodtrycket sjunker när vi känner att vi blir lyssnade på.

ANNONS

Senaste nytt

Varför lyssnar chefen inte?

ANNONS

Det finns flera anledningar till varför chefer ofta har svårt att lyssna. En viktig faktor är att människor tenderar att fokusera på sina egna tankar och svar, snarare än att verkligen förstå den andra personens perspektiv.

För chefer, som ofta tränas i att fatta beslut och agera snabbt, ses lyssnande som en passiv aktivitet och inte som en central del av deras roll.

Lyssnande kan ibland också uppfattas som ett tecken på svaghet, trots att medarbetare vanligtvis ser en lyssnande chef som stark och förtroendeingivande.

Lösningen?

En lösning på problemet kan vara att införa strategiskt lyssnande i organisationen. Detta innebär att man systematiskt och medvetet arbetar med att lyssna, vilket kan göra arbetsplatsen mer effektiv. Det är viktigt att skilja mellan lyssnande för att samla in information, från lyssnande för att stärka relationer.

Man kan även med fördel komma överens med sin arbetsgrupp eller sina närmaste kollegor att man lyssnar på varandra – oavsett om chefen gör det eller inte.

Konfrontera chefen

Om man vill konfrontera sin arbetsgivare är detta också ett alternativ.

ANNONS

“Arbetsplatser har olika maktfördelning, så det kan bero lite på hur den ser ut på just ditt jobb. Men ett bra förslag är att fråga chefen om man kan börja alla möten med att alla får berätta hur de har det. Det kan också vara ett alternativ att ha ett möte där chefen har det vi i bland kallar för ”sändningsförbud”. Chefens uppgift är att bara lyssna, och kanske till och med kan tycka det är skönt att inte ha ansvaret hela tiden”, säger Svingstedt.

Förhoppningsvis märker då chefen vilken skillnad det gör att lyssna på alla. Även hur mycket han eller hon kan lära sig av att ta in allas perspektiv och tankar.

Se även:

Experten: Lär dig sätta gränser eller bli utbränd. Dagens PS

Våga vägra härskartekniker. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Julia Lundberg
Julia Lundberg

Frilansskribent på Dagens PS sedan 2023 som bevakar mat, vin och krogar.

Julia Lundberg
Julia Lundberg

Frilansskribent på Dagens PS sedan 2023 som bevakar mat, vin och krogar.

ANNONS
Chefslinjen, bara för chefer

Chefslinjen, bara för chefer. Med Unionen Chef har du alltid någon att fråga. Vi ger snabba svar på alla de frågor du har som chef och om de villkor som gäller i din anställning.

Kontakta Unionen Chef
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS