Dagens PS

Vinnarbranscherna under Covid-19

En undersökning med över 20 000 personer intervjuade hintar om vilka branscher som är vinnarna under pandemin. (Foto: TT)
Investerardygnet
Investerardygnet
Uppdaterad: 20 maj 2020Publicerad: 20 maj 2020

Köp Avanza men sälj H&M kan vara en slutsats från den största mätningen hittills av konsumentbeteende under pandemin. Med nästan 20 000 intervjuade personer är konsultfirman Boston Consulting Groups (BCG) undersökning den sannolikt mest genomarbetade hittills.

ANNONS
ANNONS

Intervjupersonerna har svarat på vilka produktkategorier som de har spenderat 20 procent mer eller mindre på under pandemin. Mätningen omfattar bara sex länder men täcker såväl Europa, Asien som Amerika och torde också vara en bra indikation på hur det ser ut i Sverige.

BCG bekräftar i mångt och mycket bilden av vinnare och förlorare. Det är mest förlorare med researrangörer, kläddetaljister, lyxvarubolag i täten. Vinnare är bland annat producenter av ekologisk mat och de som tjänar på en högre sparkvot.

Du kan alltid zooma in eller högerklicka på bilden och trycka på “Öppna bild i ny flik” för att se tydligare.

Läs mer från Investerardygnet >>
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS