För tre år sedan sålde mediekoncernen Bonniers den sista andelen i biografkedjan Nordic Cinema Group och inhöstade sammanlagt drygt 2 miljarder kronor. Ratos, som ägde en större andel, sålde av två år tidigare för 1,7 miljarder kronor. I dag hade värdet sannolikt varit närmare noll.

I Sverige är biograferna visserligen öppna igen, men besökssiffrorna är fortfarande ned 65 procent mot förra året. Och enligt mediakonsulten Mediavisions färska analys så är intäkterna ned ännu mer, 70 procent. Det är svårt att se en snar förbättring.

Premiären för flera storfilmer (Star Wars, Avatar, James Bond m.fl.) har skjutits upp eftersom besökarna riskerar att utebli på grund av pandemin. Samtidigt har antalet streamingabonnemang skjutit i höjden. Det beteendeskiftet kan bli bestående.

Biografägarna börjar nu få ebb i kassan och flera biografbolag har redan kastat in handduken. Senast annonserade världens största biografbolag AMC Entertainment, som numera äger SF, att kassan bara räcker en månad till. Aktien har tappat nästan 70 procent hittills i år trots rykten om att Amazon räknar på biografkedjan.

ANNONS
ANNONS

Timingen i försäljningen av Nordic Cinema Group var så här i efterhand lysande. Bonniers senaste storaffär – försäljningen av TV4 och Cmore till Telia för ett år sedan – ser åtminstone just nu ut att vara en ännu mer vältajmad affär.

Läs mer från Investerardygnet >>