Det finns gott om illavarslande statistik just nu. Men frågan är om inte amerikanska konsumentsiffror är det mest oroväckande.

ANNONS

USA:s privatkonsumtion svarar för cirka 70 procent av den ekonomiska tillväxten i världens största ekonomi. Och det styr resten av världen.

Lägst sentimentet sedan 1952

Färska siffror från University of Michigan Consumer Sentiment Index visar att konsumenten i USA inte haft så här dystra framtidsutsikter sedan mätningarna startade 1952 (se graf nedan).

Källa: Compound

Den senaste undersökningen – som bygger på telefonintervjuer – är alltså lägre än nivån vid finanskrisen och alla andra nio recessioner före dess.

Djupare recession

Resultatet rimmar med andra konsumentsiffror i andra länder, inklusive Sverige, men USA är som sagt viktigast. Prognosmakarna bedömer att en mild recession sannolikt är oundviklig.

Men den här statistiken pekar på att det kan bli betydligt djupare recession.

Hög tid att se om sitt hus

Det som tynger konsumenterna är prishöjningarna. Index för energi och mat är exempelvis upp med 25 procent sedan pandemin (se diagram nedan).

Källa: Charles Schwab

Det är lika illa som situationen var i mitten av 1970-talet. Om prisuppgångarna avtar, vilket också prognosmakarna tror, kanske vi får se en uppstuds i siffrorna. Och den lär smitta av sig på börsen.

ANNONS
ANNONS

I annat fall är det hög tid att se om sitt hus, i alla bemärkelser.

Relaterade artiklar:

Björnmarknad ett faktum – så här länge varar den. Dagens PS